Saturday, 21 April 2018
Back You are here: Αρχική ΙΣΤΟΡΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Εγγονόπουλος: Με περιεχόμενο το ποίημα και μορφή τον πίνακα

Στις  21 Οκτωβρίου 1907, γεννιέται στην Αθήνα ο Νίκος Εγγονόπουλος, ζωγράφος,  ποιητής και σκηνογράφος ο οποίος θεωρείται από τους κυριότερους (μαζί με τον Ανδρέα Εμπειρίκο) εκπροσώπους του Υπερρεαλισμού στην Ελλάδα. Το έργο του περιλαμβάνει ακόμα μεταφράσεις, κριτικές μελέτες και δοκίμια. Το 1932 φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Κωνσταντίνο Παρθένη ενώ παρακολούθησε μαθήματα βυζαντινής Τέχνης του Φώτη  Κόντογλου μαζί με τον Γιάννη Τσαρούχη.

Έγινε βοηθός της έδρας Ελεύθερου Σχεδίου το 1945 στο ΕΜΠ και  το 1969 έγινε καθηγητής. Τιμήθηκε με το  Κρατικό Βραβείο Ποιήσεως, ενώ για το ζωγραφικό του έργο τιμήθηκε με το παράσημο Χρυσούς Σταυρός του Γεωργίου του Α’ και με το Παράσημο Ταξίαρχου του Φοίνικος. Έργα του μεταφράστηκαν στα αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά, ισπανικά ουγγρικά και μελοποιήθηκαν από το Νίκο Μαμαγκάκη, τον Αργύρη Κουνάδη, το Μάνο Χατζιδάκι. Ο Νίκος Εγγονόπουλος πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του σε συνθήκες οικονομικής ανέχειας. Πέθανε το 1985 από ανακοπή καρδιάς.

Το έτος 2007 ονομάστηκε,  για τον καλλιτεχνικό κόσμο,  "Έτος Νίκου  Εγγονόπουλου" και τούτο θεωρήθηκε ως μεγάλη απόδειξη της αξίας αλλά και του πρωτοποριακού έργου του Νίκου Εγγονόπουλου ο οποίος εν ζωή αγνοήθηκε και στη συνέχεια λοιδωρήθηκε και υποτιμήθηκε όσο λίγοι.
Λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι ο Νίκος Εγγονόπουλος πέθανε το 1985, η γρήγορη και σε όλα τα επίπεδα αναγνώρισή του,  αποδεικνύει το βάθος , τη δυναμική αλλά και την πολυσύνθετη φύση  του έργου του, το οποίο, σύμφωνα με μελετητές,  «απαιτεί  πλήρη εξοικείωση μ’ αυτό». Αυτή η μοναδική σε έκταση και χαρακτήρα μετά θάνατον δικαίωση δικαιώνει αυτούς που υποστηρίζουν ότι ο Εγγονόπουλος ανήκει μεταξύ αυτών που βοήθησαν την  Ελληνική ποίηση να μπει στον 20ο αιώνα.

Ο Ανδρέας Εμπειρίκος έγραψε γι αυτόν: «Νικόλαε Εγγονόπουλε, σε αυτόν τον κόσμον δύο είναι τα μεγαλύτερα και πιο πολύτιμα στοιχεία. Ο Ερωτας και το Σπαθί. Ολα τα άλλα έρχονται κατόπιν και τελευταίο απ’ όλα η κριτική. Η πραγματικά μεγάλη ποίησις είναι καμωμένη βασικά από αυτά τα πρωταρχικά και κορυφαία στοιχεία. Εσύ είσαι πραγματικά μεγάλος ποιητής. Ασε, λοιπόν, να λεν οι άλλοι ό,τι θέλουν»
Στην ποίηση του Εγγονόπουλου, το χιούμορ είναι συστατικό του στοιχείο, το οποίο όμως δεν υιοθέτει την εύκολη διακωμώδηση , σαρκασμό η τη ρητορεία και υπηρετεί την ακεραιότητα του στίχου. Από το πρώτο του ποιητικό έργο «Μην ομιλείτε εις τον οδηγόν», προκάλεσε ποίκιλλες  αντιδράσεις και σόκαρε του φιλολογικούς κύκλους.

Σήμερα το έργο του Εγγονόπουλου μάλλον αντιμετωπίζεται ως ενιαία καλλιτεχνική ενότητα: με περιεχόμενο το Ποίημα και μορφή τον Πίνακα. Μια ενότητα που γεννήθηκε κάτω από συγκεκριμένες κοινωνικές, πολιτικές, αισθητικές συνθήκες κυρίως όπως επικρατούσαν στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου.

Σχετικά Άρθρα

 

Βιωσιμη Αναπτυξη - Εντυπη Εκδοση

Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (EISD) εκδίδει το περιοδικό "Βιώσιμη Ανάπτυξηπου έχει
σαν στόχο την ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου για θέματα που προάγουν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με σκοπό την
πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση σε θέματα ευημερίας του ανθρώπου, καταπολέμησης της φτώχειας,
προστασίας του περιβάλλοντος και ορθολογικής χρήσης των φυσικών πόρων.
 

  Κάντε Κλικ για να διαβάσετε το 13ο Τεύχος     

 

..

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Social Network