Παρά την αμφισβήτηση που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα γύρω από τα ESG, η τρίτη έκδοση της μελέτης The Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2025 της Bain & Company φέρνει αισιόδοξα μηνύματα: η βιωσιμότητα εξακολουθεί να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα τόσο για τα διοικητικά στελέχη όσο και για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.
Όπως επισημαίνει ο Δημήτρης Ψαρρής, Managing Partner της Bain & Company Greece, οι εταιρείες ίσως να μιλούν λιγότερο δημοσίως για τη βιωσιμότητα, όμως προχωρούν σε ουσιαστικές δράσεις, φαινόμενο που η μελέτη αποκαλεί «do-say gap». Η έρευνα σε 150 CEOs κορυφαίων εταιρειών δείχνει ότι η βιωσιμότητα παραμένει στρατηγικό εργαλείο δημιουργίας αξίας, ενώ το 80% των C-level στελεχών βλέπει τα ESG να συνεχίζονται δυναμικά, με αξιοποίηση νέων εργαλείων όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη. Μάλιστα, το πιο καινοτόμο 20% των ηγετικών στελεχών χρησιμοποιεί το ΑΙ τρεις φορές περισσότερο για εφαρμογές βιωσιμότητας σε σχέση με άλλους τομείς.
Ωστόσο, η ανάπτυξη της ΤΝ συνοδεύεται και από σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος, καθώς η ραγδαία αύξηση των data centers μπορεί να οδηγήσει σε εκπομπές που αντιστοιχούν έως και στο 2% του παγκόσμιου συνόλου έως το 2035, σύμφωνα με το εργαλείο INTERSECT της Bain.
Η έρευνα, με δείγμα 750 B2B πελατών από κλάδους όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, τα χημικά και οι κατασκευές, καταδεικνύει ότι το 50% λαμβάνει υπόψη τη βιωσιμότητα στην επιλογή προμηθευτών. Το 70% σκοπεύει να ενισχύσει τέτοιες συνεργασίες στα επόμενα τρία χρόνια, ενώ το 90% των στελεχών εκτιμά ότι η βιωσιμότητα θα αποφέρει θετικά αποτελέσματα στις επιχειρήσεις τους. Οι εταιρείες που επενδύουν σε ESG στρατηγικές σημειώνουν, μάλιστα, υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης εσόδων έναντι του ανταγωνισμού.
Στο κομμάτι B2C, τέσσερις στους πέντε από τους 14.000 καταναλωτές που συμμετείχαν δηλώνουν πως συνεχίζουν να ενδιαφέρονται ενεργά για ζητήματα βιωσιμότητας. Το 80% πιστεύει ότι οι προσωπικές επιλογές μπορούν να κάνουν διαφορά, με το ένα τρίτο να εφαρμόζει καθημερινά περισσότερες από έξι «πράσινες» πρακτικές. Ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι οι Boomers υιοθέτησαν περισσότερες νέες sustainable συνήθειες σε σχέση με τη Generation Z, κυρίως λόγω μεγαλύτερης οικονομικής δυνατότητας.
Ωστόσο, δύο βασικά εμπόδια εξακολουθούν να ανακόπτουν τη δυναμική:
Το κόστος, καθώς τα «πράσινα» προϊόντα παραμένουν ακριβότερα από ό,τι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι καταναλωτές.
Η έλλειψη πληροφόρησης, με τους μισούς καταναλωτές να δηλώνουν ότι δεν μπορούν να εκτιμήσουν με σαφήνεια το πραγματικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα των επιλογών τους.
Η μελέτη της Bain & Company δείχνει ότι η βιωσιμότητα παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών προτεραιοτήτων, παρά τις προκλήσεις. CEOs, επιχειρήσεις και καταναλωτές αναγνωρίζουν τη σημασία της, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να παίξει καταλυτικό ρόλο — υπό την προϋπόθεση ότι θα αντιμετωπιστεί το ίδιο της το ενεργειακό αποτύπωμα.

