ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΚΑΪΤΕΖΙΔΗΣ: Οι πολίτες είναι έτοιμοι για τον ψηφιακό βηματισμό

 

Ο Δήμαρχος Πυλαίας - Χορτιάτη  και Πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας Ιγνάτιος Καϊτεζίδης στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, αναφέρεται στα βραβεία «Best City Awards» που έχει «σαρώσει» ο Δημος την τελευταία πενταετία,  στο αν ο Δήμος θα μπορούσε να γίνει ενεργειακά αυτόνομος, στην ψηφιακή μετάβαση και κατά πόσο ο δημότης είναι ετομος να ακολουθήσει αυτόν τον ψηφιακό βηματισμό αλλά και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι Δήμοι λόγω της αύξηση κόστους της ενέργειας

 

Την τελευταία πενταετία ο Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη έχει «σαρώσει» τα βραβεία «Best City Awards». Για ποιους τομείς έχετε βραβευτεί;

Είναι γεγονός ότι έχουμε γίνει πολυνίκες στο διαγωνισμό «Best City Awards» που βραβεύει καλές πρακτικές δήμων που ξεχωρίζουν. Τα πέντε χρόνια που γίνεται η διοργάνωση έχουμε κερδίσει 8 βραβεία, αποδεικνύοντας ότι ο δήμος Πυλαίας-Χορτιάτη είναι πρωταγωνιστής στην καινοτομία.

Το φετινό αργυρό βραβείο στην ενότητα «διαχείριση ενέργειας» είναι το 8ο κατά σειρά την τελευταία 5ετία και μας γέμισε χαρά και ικανοποίηση για τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους πολίτες. Γιατί αυτό είναι το νόημα των διακρίσεων: όχι κάποιες πλακέτες στις προθήκες του δημαρχείου, αλλά η εξυπηρέτηση των πολιτών.

Στις κορυφαίες προηγούμενες διακρίσεις του δήμου συμπεριλαμβάνονται το χρυσό βραβείο για την ψηφιακή υπηρεσία e-poleodomia, όπου οι πολίτες μπορούν ψηφιακά να καταθέσουν και να παραλάβουν τα απαραίτητα έγγραφα για πολεοδομικές τους δραστηριότητες, το χρυσό βραβείο για το πρόγραμμα «Greensoul» για τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής αποτελεσματικότητας σε δημοτικά κτήρια και το αργυρό βραβείο για τις αστικές υποδομές, όπου το κέντρο βάρους ήταν η αυτόνομη εξυπηρέτηση των συνανθρώπων μας που πάσχουν από άνοια. Είχαν προηγηθεί τρία βραβεία που αφορούσαν στην ηλεκτρονική παρακολούθηση της πορείας εγγράφων στις δημοτικές υπηρεσίες και τη μείωση της γραφειοκρατίας, την υλοποίηση συστήματος τηλεπαρακολούθησης για υποστήριξη μοναχικών ηλικιωμένων δημοτών και στην υλοποίηση συστήματος τηλεϊατρικής για ιατρικές εξετάσεις δίχως να χρειάζεται η μετακίνηση του εξεταζόμενου. Θυμίζω ότι το πρώτο χρυσό το είχαμε πάρει για την πρωτοποριακή δράση στον χώρο του πολιτισμού, όταν είχαμε διαμορφώσει τις στάσεις του ΟΑΣΘ σε βιβλιοθήκες για τους επιβάτες των λεωφορείων στον δήμο μας, κάνοντας τη διαδρομή με το λεωφορείο ένα όμορφο ταξίδι ανάγνωσης.

Τι ακριβώς κάνει η «έξυπνη» πλατφόρμα Ianos Energy, που διαθέτει ο Δήμος;

Η νέα διάκριση μας εμπνέει σίγουρα για ακόμη περισσότερη καινοτομία. Με το λογισμικό IANOS ο δήμος μας έχει στα χέρια του ένα καινοτόμο τεχνολογικό εργαλείο «Έξυπνης Πόλης» που εξοικονομεί οικονομικούς και περιβαλλοντικούς πόρους, σε μία εποχή που εξαντλούνται.

Για τη φετινή διάκριση είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, γιατί έρχεται σε μία περίοδο διεθνούς ενεργειακής καταιγίδας που έχει επιφέρει τεράστιες αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Και νομίζω ότι έκλεψε την παράσταση στα φετινά «Best City Awards», καθώς με τη νέα έξυπνη πλατφόρμα επιτυγχάνεται η αυτοματοποιημένη Ηλεκτρονική Καταγραφή, Απεικόνιση και Ανάλυση της Κατανάλωσης Ενέργειας στον δήμο.

Αυτό σημαίνει ότι με την ανάλυση των στοιχείων της αναδεικνύονται τα ενεργοβόρα σημεία που αφορούν δημοτικά κτίρια και όπου απαιτούνται στοχευμένες παρεμβάσεις για να εξοικονομηθούν πόροι. Τα αποτελέσματα είναι απτά και πολλαπλά: Σε σύγκριση με το 2014, καταγράφηκε πτώση της κατανάλωσης σε Κwh κατά 14% και κατά 5% στο ύψος των λογαριασμών.

Πρόκειται για καλή πρακτική που πιστοποιεί το γεγονός ότι ο δήμος μας ανεβάζει στροφές στην ενεργειακή θωράκιση προστατεύοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον, σε μια εποχή όπου ο έλεγχος και ο περιορισμός της ενεργειακής κατανάλωσης έχει αποκτήσει μεγάλη βαρύτητα.

Όλα αυτά με βασικό στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη. Αποτελούν όμως και μια δέσμευση για τον δήμο να συνεχίσουμε με το ίδιο πάθος και την ίδια ταχύτητα στην κούρσα της ψηφιακής εποχής και της καινοτομίας.

Σε ποιο βαθμό ο Δήμος θα μπορούσε να γίνει ενεργειακά αυτόνομος;

Το ερώτημά σας μάς απασχολεί εδώ και καιρό, καθώς ο δήμος κοιτούσε πάντοτε με μεγάλα προσοχή τα θέματα της εξοικονόμησης ενέργειας. Η απόλυτη ενεργειακή αυτονομία είναι ένα δύσκολο και μακροχρόνιο εγχείρημα, το οποίο έχουμε ήδη ξεκινήσει. Με ενεργειακές παρεμβάσεις σε πολλά σχολικά συγκροτήματα και δημοτικά κτίρια, όπως το δημοτικό κλειστό κολυμβητήριο, που απέκτησε «πράσινη» στέγη, περιορίζοντας σημαντικά τα έξοδα σε ότι αφορά στην ενέργεια, ενώ αυτήν την περίοδο «τρέχει» η ενεργειακή αναβάθμιση του κλειστού γυμναστηρίου ΔΑΚ Πυλαίας. Ταυτόχρονα προχωράμε τη συνολική αναβάθμιση του οδοφωτισμού στον δήμο μας, μια πρωτοβουλία που θα περιορίσει κατά 70% την κατανάλωση ενέργειας και θα εξοικονομήσει σημαντικό κόστος. Βαρύνουσα σημασία έχει τέλος και η επιτάχυνση των διαδικασιών από τη μεριά μας, έτσι ώστε ο δήμος μας να συστήσει ενεργειακή κοινότητα. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι έχουμε πάρει το παρατσούκλι του πιο πράσινου και φιλικού προς το περιβάλλον δήμου της Θεσσαλονίκης…

 

Ψηφιακή μετάβαση. Οι Δημότες είναι έτοιμοι για αυτήν τη νέα πραγματικότητα;

Ξέρετε, οι πολίτες είναι τις περισσότερες φορές πιο μπροστά από το κράτος. Σκεφτείτε μόνο την άνεση με την οποία ένα 5χρονο ή 6χρονο παιδί χειρίζεται το κινητό του, κατεβάζει ένα app για να το χρησιμοποιήσει ή σερφάρει στο ίντερνετ ενός τάμπλετ. Θα σας αναφέρω μόνο τις επιδόσεις που έχει καταγράψει η πρωτοποριακή και καινοτόμα υπηρεσία «15195» του δήμου που λειτουργεί τα τελευταία χρόνια στον δήμο μας, καταγράφοντας τηλεφωνικά αλλά πλέον και ψηφιακά τα παράπονα των πολιτών. Μέσα σε 11 χρόνια είχαμε πάνω από 170.000 αιτήματα, ενώ οι ψηφιακές εγγραφές όλο και αυξάνονται και έχουν πια ξεπεράσει τις 8.000 σε πέντε χρόνια.

Ακόμη σκεφτείτε ότι στα δύο χρόνια έναρξης και λειτουργίας του gov.gr η πλατφόρμα παρέχει 1.370 ψηφιακές υπηρεσίες και σχεδόν 8 εκατομμύρια διαφορετικοί πολίτες την έχουν χρησιμοποιήσει, εκδίδοντας ένα τουλάχιστον έγγραφο ή υποβάλλοντας μια ηλεκτρονική δήλωση και πάνω από160 εκατομμύρια έγγραφα ή δηλώσεις έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά.

Ναι, οι πολίτες είναι έτοιμοι για τον ψηφιακό βηματισμό, που τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια και εξαιτίας της πανδημίας έχει γίνει απόλυτη προτεραιότητα της ελληνικής πολιτείας. Γίνανε πολλά μέσα σε 2 χρόνια, πρέπει να γίνουν  ακόμη περισσότερα.

 

Και μία ερώτηση ως πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας. Είναι μεγάλο το πρόβλημα για τους Δήμους αυτή η αύξηση κόστους της ενέργειας  και πως το αντιμετωπίζουν;

Το πρόβλημα είναι τεράστιο και απασχολεί τους δήμους όλης της χώρας. Κι αυτό γιατί η αύξηση του ενεργειακού κόστους επιβαρύνει τη λειτουργία και των δήμων, αλλά και των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), οι οποίες κινδυνεύουν να κλείσουν και όχι μόνο να περιορίσουν τις υπηρεσίες τους. Το εξετάσαμε στο ΔΣ της ΠΕΔ-ΚΜ, όπου αποφασίσαμε ομόφωνα να κατατεθεί στα αρμόδια υπουργεία το αίτημα για έκτακτη επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών όλων των δήμων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών τους. Ιδιαίτερα στους δήμους της Βόρειας Ελλάδας το πρόβλημα είναι μεγάλο, καθώς λόγω των ψυχρών καιρικών συνθηκών επιβάλλεται πολύωρη λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης, με αποτέλεσμα οι δαπάνες να αυξάνονται κατακόρυφα και για μακρύ χρονικό διάστημα.