Sunday, 04 December 2022
Back You are here: Αρχική ΤΟ 10.. 10 + 10 τρόποι: Πως ψωνίζουν οι Έλληνες και οι Ευρωπαϊοι καταναλωτές

10 + 10 τρόποι: Πως ψωνίζουν οι Έλληνες και οι Ευρωπαϊοι καταναλωτές

Μια από τις πιο σημαντικές και κατά πολλούς ανησυχητικές συνέπειες του κύματος αφόρητης ακρίβειας σε βασικά αγαθά που πλήττει την αγορά είναι το ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα ψωνίζουν τρόφιμα με βάση την τιμή. 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ειδικού Ευρωβαρόμετρου, για την ασφάλεια των τροφίμων, στην Ευρωπαϊκή Ένωση (διεξήχθη από τις 21 Μαρτίου 2022, έως τις 20 Απριλίου 2022 με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων και μέσω διαδικτύου ενώ έλαβαν μέρος 26.509 καταναλωτές, στα 27 κράτη-μέλη) οι καταναλωτές θεωρούν ότι το κόστος των τροφίμων είναι ο σημαντικότερος παράγοντας, όταν αγοράζουν τρόφιμα.

 Tα αποτελέσματα της έρευνας:

1.Οι καταναλωτές θεωρούν ότι το κόστος των τροφίμων είναι ο σημαντικότερος παράγοντας, όταν αγοράζουν τρόφιμα:

            a. Ελλάδα: 70%

            b. Ε.Ε.: 54%

2. Οι καταναλωτές θεωρούν την ασφάλεια των τροφίμων ως δεύτερο σημαντικό παράγοντα, στην Ελλάδα (65%) και τρίτο στην Ε.Ε. (46%), όταν αγοράζουν τρόφιμα.

3. Μόνο 8% των καταναλωτών στην Ελλάδα και 16% των καταναλωτών στην Ε.Ε. θεωρούν τις επιπτώσεις, στο περιβάλλον και στο κλίμα, σημαντικό παράγοντα, που επηρεάζει τις επιλογές τους, όταν αγοράζουν τρόφιμα.

4. Το 99% των καταναλωτών, στην Ελλάδα, και το 70% στην Ε.Ε. ενδιαφέρονται, για την ασφάλεια των τροφίμων.

5. Το 86% των καταναλωτών, στην Ελλάδα και το 65% στην Ε.Ε. έχουν ακούσει, για το πρόβλημα των υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων, στα τρόφιμα.

6. Το 81% των καταναλωτών, στην Ελλάδα και το 70%, στην Ε.Ε., έχουν ακούσει για τα πρόσθετα, που χρησιμοποιούνται, σε τρόφιμα, ή ποτά (χρωστικές ουσίες, αρωματικές ουσίες, συντηρητικά).

7. Οι καταναλωτές, στην Ελλάδα, έχουν ακούσει για τροφικές δηλητηριάσεις από φαγητό, ή ποτό, που έχει μολυνθεί, από βακτήρια, ιούς, παράσιτα (75%), για ασθένειες που εντοπίζονται στα ζώα και που επηρεάζουν τα ζώα, ή τους ανθρώπους (73%), για κατάλοιπα αντιβιοτικών, ορμονών, στεροειδων στο κρέας (72%), για γενετικά τροποποιημένα συστατικά τροφίμων, ή ποτών (71%). Τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά ποσοστά είναι 57%, 60%, 63%, 56%.

8. Το 69% των καταναλωτών, στην Ελλάδα, προβληματίζεται με τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων, στα τρόφιμα. Το αντίστοιχο ποσοστό, στην Ε.Ε., είναι 40%.

9. Το 54% των καταναλωτών, στην Ελλάδα και το 36% των καταναλωτών, στην Ε.Ε., προβληματίζεται, για την παρουσία πρόσθετων, σε τρόφιμα, ή ποτά.

10. Το 48% των καταναλωτών στην Ελλάδα και το 39% των καταναλωτών, στην Ε.Ε., προβληματίζεται, για τα κατάλοιπα αντιβιοτικών, ορμονών, ή στεροειδών στο κρέας.

11. 59% των καταναλωτών, στην Ελλάδα και 46% των καταναλωτών, στην Ε.Ε., νοιάζονται εξίσου για την υγιεινή διατροφή και τους κινδύνους, από τα τρόφιμα.

12. Οι καταναλωτές, στην Ελλάδα, πληροφορούνται τους κινδύνους, από τα τρόφιμα, από φίλους, συγγενείς, γείτονες, συναδέρφους (66%), από την τηλεόραση είτε από κανάλια, είτε μέσω διαδικτύου (65%), από μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο (49%), από μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιστολόγια (46%). Τα αντίστοιχα ποσοστά, στην Ε.Ε., είναι 44%, 61%, 37%, 22%.

13. Το 43% των καταναλωτών, στην Ελλάδα, και το 30%, στην Ε.Ε., ισχυρίζεται ότι γνωρίζει αρκετά, ώστε να αποφεύγει, ή να μετριάζει τους κινδύνους, από τα τρόφιμα.

14. Το 42% των καταναλωτών, στην Ελλάδα, και το 27%, στην Ε.Ε., θεωρεί ότι οι πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων είναι πολύ τεχνικές και πολύπλοκες και για αυτό δεν ασχολείται, με την ασφάλεια των τροφίμων.

15. Το 30% των καταναλωτών, στην Ελλάδα και το 41% των καταναλωτών στην Ε.Ε., θεωρεί δεδομένο ότι τα τρόφιμα, που πωλούνται είναι ασφαλή και για αυτό δεν ασχολείται, με την ασφάλεια των τροφίμων.

16. Το 20% των καταναλωτών, στην Ελλάδα και το 12% των καταναλωτών στην Ε.Ε., θεωρεί ότι οι πληροφορίες, για την ασφάλεια των τροφίμων δεν είναι ελκυστικές και για αυτό δεν ασχολείται, με την ασφάλεια των τροφίμων.

17. Οι καταναλωτές, στην Ελλάδα πιστεύουν ότι:

            a. Υπάρχουν κανονισμοί, που διασφαλίζουν ότι τα τρόφιμα, που τρώμε, είναι             ασφαλή (82%).

            b. Η Ε.Ε. βασίζεται, σε εξειδικευμένες συμβουλές επιστημόνων, όταν αποφασίζει πόσο επικίνδυνο είναι ένα τρόφιμο (77%).

            c. Η Ε.Ε. και οι Ελληνικές Αρχές Ασφάλειας τροφίμων συνεργάζονται μεταξύ τους (77%).

            d. Η Ε.Ε. έχει ένα ξεχωριστό θεσμικό όργανο, που παρέχει επιστημονικές συμβουλές, για την ασφάλεια των τροφίμων (66%).

18. Τα αντίστοιχα ποσοστά, στην Ε.Ε., είναι 73%, 70%, 65% και 61%.

19. Οι καταναλωτές, στην Ελλάδα, εμπιστεύονται την πληροφόρηση, για τους κινδύνους, από τα τρόφιμα, από:

            a. Γιατρούς (94%)

            b. Επιστήμονες – ερευνητές σε Πανεπιστήμια ή δημόσιους οργανισμούς     (93%)

            c. Ενώσεις καταναλωτών (72%)

            d. Αγρότες – παραγωγούς (62%)

            e. Περιβαλλοντικές οργανώσεις – Οργανώσεις υγείας (47%)

            f. Εθνικές Αρχές (62%)

            g. Θεσμικά όργανα της Ε.Ε. (61%)

20. Τα αντίστοιχα ποσοστά, στην Ε.Ε., είναι 89%, 82%, 82%, 74%, 70%, 66% και 66%.

Οι καταναλωτές στη χώρα μας, χρειάζονται εκπαίδευση:

a. Πάνω από 9 στους 10 εμπιστεύονται τους γιατρούς και τους επιστήμονες, αλλά οι 7 στους 10 ενημερώνονται, από φίλους, συγγενείς, γείτονες, συναδέρφους.

b. 20% δε βρίσκει ελκυστική την πληροφόρηση, για την ασφάλεια των τροφίμων. Δηλαδή βάζει την παρουσίαση και την εικόνα, πάνω από την ασφάλεια.

c. Το ποσοστό των καταναλωτών, που θεωρούν την προστασία του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή σημαντικούς παράγοντες, που επηρεάζουν τις επιλογές, στην αγορά τροφίμων, είναι μόλις 8%.

d. Ενώ το 44% των καταναλωτών έχει ακούσει, για μικροπλαστικά, που εντοπίζονται, στα τρόφιμα, μόλις το 12% προβληματίζεται, για αυτό.

e. Αντίστοιχα ενώ 41% έχει ακούσει, για την καλή μεταχείριση των ζώων εκτροφής, μόλις 10% προβληματίζεται, για τον τρόπο, που μεταχειριζόμαστε τα ζώα.

54% των καταναλωτών έχει ακούσει, για την παρουσία στα τρόφιμα, βακτηρίων ανθεκτικών, στα αντιβιοτικά, αλλά μόλις το 21% προβληματίζεται, για αυτό.

 

Βιωσιμη Αναπτυξη - Εντυπη Εκδοση

Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (EISD) εκδίδει το περιοδικό "Βιώσιμη Ανάπτυξηπου έχει
σαν στόχο την ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου για θέματα που προάγουν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με σκοπό την
πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση σε θέματα ευημερίας του ανθρώπου, καταπολέμησης της φτώχειας,
προστασίας του περιβάλλοντος και ορθολογικής χρήσης των φυσικών πόρων.
 

  Κάντε Κλικ για να διαβάσετε το 13ο Τεύχος     

 

..

Social Network