Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα από τη Βουλή στις 18 Δεκεμβρίου σηματοδοτεί μια σημαντική καμπή για το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων. Η δημιουργία του νέου φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.» έρχεται να ενοποιήσει και να εξορθολογήσει τις λειτουργίες του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ, στοχεύοντας σε οικονομικές κλίμακες, βελτιωμένη λειτουργικότητα και αυξημένη ασφάλεια.
Κύρια σημεία του νομοσχεδίου:
- Ενοποίηση Φορέων :
o Απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ.
o Ενσωμάτωση λειτουργιών της ΓΑΙΑΟΣΕ που σχετίζονται με τη διαχείριση τροχαίου υλικού.
o Δημιουργία ενιαίου φορέα διαχείρισης υποδομών, έργα και ασφάλεια. - Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης :
o Έναρξη λειτουργίας του νέου φορέα στις αρχές του 2025.
o Σταδιακή ολοκλήρωση της μετάβασης με τη βοήθεια διεθνών συμβούλων και εξειδικευμένου προσωπικού. - Προώθηση Ασφάλειας :
o Συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) για αναβάθμιση εξοπλισμού και εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας ERTMS.
o Εκπαίδευση προσωπικού για την εφαρμογή προηγμένων μέτρων ασφάλειας. - Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων :
o Ενίσχυση με επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό.
o Ανάληψη πιο ενεργού ρόλου στην εποπτεία και τον έλεγχο της ασφάλειας. - Ανθρώπινο Δυναμικό :
o Διατήρηση των εργασιακών δικαιωμάτων του υφιστάμενου προσωπικού.
o Στόχευση στη στερέωση με υψηλή εκπαίδευση προσωπικού (ΑΕΙ, ΤΕΙ) για θέσεις