Κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες όπως οι American Airlines, United, Southwest, καθώς και οι κολοσσοί της αεροναυπηγικής Boeing, Airbus και GE Aerospace, εξέφρασαν τη διαφωνία τους με σχέδιο νόμου που προβλέπει μείωση των τελών συναλλαγών μέσω Visa και Mastercard. Όπως υποστηρίζουν σε επιστολή τους προς τη Γερουσία των ΗΠΑ, η αλλαγή αυτή θα έπληττε καίρια τα προγράμματα επιβράβευσης με μίλια – ένα βασικό εργαλείο προσέλκυσης πελατών και ενίσχυσης του τουριστικού κλάδου.
Το επιχείρημά τους είναι πως τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση των αεροπορικών ταξιδιών, με ευρύτερες επιπτώσεις στον τουρισμό και στις τοπικές οικονομίες που βασίζονται σε αυτόν. Ωστόσο, η συζήτηση αυτή αποκτά και νέα διάσταση, αν εξεταστεί υπό το πρίσμα της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, μόνο όταν συμβαδίζει με περιβαλλοντική υπευθυνότητα και κοινωνική ισορροπία. Ενώ οι επιβραβεύσεις με μίλια ενισχύουν την κινητικότητα, συχνά επιδοτούν περιττά ταξίδια υψηλού ανθρακικού αποτυπώματος, σε βάρος των στόχων μείωσης εκπομπών CO₂. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς φορείς έχουν ήδη θέσει στο μικροσκόπιο τέτοιες πρακτικές, αναζητώντας μοντέλα που ενθαρρύνουν πιο πράσινες επιλογές μετακίνησης και «υπεύθυνο τουρισμό».
Αντί για την απλή διατήρηση προγραμμάτων που επιδοτούν τη συχνή αεροπορική μετακίνηση, ίσως είναι ώρα ο κλάδος να επανεξετάσει τη σχέση του με τη βιώσιμη ανάπτυξη – επενδύοντας σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, εναλλακτικά καύσιμα και πολιτικές που επιβραβεύουν τη λιγότερη και πιο πράσινη μετακίνηση.
Η αεροπορική βιομηχανία θα μπορούσε, δηλαδή, να στραφεί από την αμιγώς εμπορική λογική, προς ένα μοντέλο όπου η βιωσιμότητα και η κοινωνική υπευθυνότητα ενισχύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών – χωρίς να θυσιάζουν την ανάπτυξη, αλλά καθιστώντας την πιο ανθεκτική και δίκαιη.