Η ευρωπαϊκή αεροπορία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι: η μετάβαση σε ένα βιώσιμο, ασφαλές και αποτελεσματικό μοντέλο αερομεταφορών προϋποθέτει συνολική επανεκκίνηση πολιτικών, τεχνολογίας και συνεργειών. Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα του επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ, Απόστολου Τζιτζικώστα, κατά την κεντρική του ομιλία στο ετήσιο συνέδριο και τη Γενική Συνέλευση του ACI Europe 2025, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με συμμετοχή κορυφαίων στελεχών της παγκόσμιας αεροπορικής και τουριστικής βιομηχανίας.
Ο Επίτροπος περιέγραψε το όραμα της ΕΕ για τα αεροδρόμια ως πυλώνες ενός ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών που είναι καινοτόμο, ανθεκτικό και απαλλαγμένο από άνθρακα, βασισμένο σε τέσσερις στρατηγικούς άξονες:
Αποανθρακοποίηση και καθαρές τεχνολογίες
Η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές αποτελεί προτεραιότητα, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς αλλά και γεωπολιτικής αυτονομίας και κοινωνικής προόδου. Η επιτάχυνση της χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και η υιοθέτηση πιο “πράσινων” υποδομών στα αεροδρόμια και στον στόλο είναι πλέον αναγκαίες. Η ΕΕ, σύμφωνα με τον κ. Τζιτζικώστα, θα ενισχύσει αυτή τη μετάβαση με χρηματοδοτικά εργαλεία και νομοθετική υποστήριξη.
Αποδοτικότητα και διαχείριση του εναέριου χώρου
Το ζήτημα των καθυστερήσεων και της συμφόρησης στους ευρωπαϊκούς ουρανούς δεν είναι μόνο θέμα ταλαιπωρίας• είναι και κλιματικό και οικονομικό πρόβλημα. Ο Επίτροπος επανέλαβε την ανάγκη για:
Επενδύσεις σε τεχνολογία και προσωπικό
Εφαρμογή καινοτομιών SESAR για καλύτερη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας
Επιτάχυνση της υλοποίησης του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (Single European Sky)
Ανταγωνιστικότητα και κοινωνική βιωσιμότητα
Η αναθεώρηση του κανονιστικού πλαισίου για τις αεροπορικές υπηρεσίες βρίσκεται σε εξέλιξη και αποσκοπεί στη μείωση της γραφειοκρατίας, την προστασία των επιβατών και τη διατήρηση ποιοτικής απασχόλησης στον τομέα. Ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι η διεθνής ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αερομεταφορών είναι προσωπική του προτεραιότητα και στόχος είναι η υποβολή συγκεκριμένης νομοθετικής πρότασης έως τα μέσα του 2026.
- Ανθεκτικότητα υποδομών και ασφάλεια
Οι προκλήσεις του σήμερα – από την κλιματική αλλαγή έως τις γεωπολιτικές κρίσεις – καθιστούν σαφές ότι η ανθεκτικότητα των αεροδρομίων δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη. Οι υποδομές θα πρέπει να σχεδιάζονται με βάση τα νέα κλιματικά δεδομένα, να ενισχύουν την ασφάλεια των επιβατών και να αξιοποιούν τεχνολογίες αιχμής για πιο ευέλικτη και αποδοτική λειτουργία.
Ο τουρισμός και η βιώσιμη κινητικότητα πάνε μαζί
Ο επίτροπος υπογράμμισε ότι ο τουρισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τα αεροδρόμια και ότι μια ευρωπαϊκή στρατηγική βιώσιμων μεταφορών πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις τοπικές κοινωνίες και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η αναθεώρηση των κανόνων της εσωτερικής αγοράς για τις αερομεταφορές θα λάβει υπόψη και τις ειδικές ανάγκες του τουριστικού τομέα.
Βιώσιμη ανάπτυξη στις μεταφορές σημαίνει προσβασιμότητα, καινοτομία, ανθεκτικότητα και κλιματική ευθύνη. Τα αεροδρόμια της Ευρώπης δεν είναι μόνο πύλες εισόδου – είναι πύλες μετάβασης σε μια πιο έξυπνη και καθαρή εποχή.