Πριν από κάποια χρόνια ο Κώστας Γαβράς θυμήθηκε μιλώντας στον Guardian, το σοκ που υπέστη στο σταθμό Gare de Lyon φτάνοντας από την Ελλάδα το 1954 : “Ζοφερός καιρός, μαύρες προσόψεις , και εκείνο το βλέμμα των ανθρώπων αν δεν μιλάτε τη γλώσσα τους. Η πρώτη μου παρόρμηση ήταν να πάρω πίσω το τρένο και να πάω στο σπίτι μου”.
Ο ίδιος λέει ότι η συμβουλή της μητέρας του ήταν: “Μακριά απο την πολιτική”. Το σινεμά όμως είναι γεμάτο πολιτική …
Σήμερα γεμάτος κορυφαίες διακρίσεις και έχοντας κάνει περίπου 20 ταινίες σε 40 χρόνια, είναι πάντα “ο φοιτητής στη Σορβόννη, στη δεκαετία του ’50”.
Επιμένει να ζει στο Καρτιέ Λατέν του Παρισιού , σε ένα ροζ σπίτι με μια αυλή που κρύβεται πίσω από τη λεωφόρο Saint-Michel , όπου τα εγγόνια του παίζουν γύρω του.
Ο Κώστας Γαβράς γεννήθηκε στα Λουτρά Ηραίας Αρκαδίας στις 12 Φεβρουαρίου 1933 και σπούδασε Συγκριτική Φιλολογία στη Σορβόνη καθώς και κινηματογράφο στην IDHEC. Εργάστηκε ως βοηθός σε διάφορες παραγωγές και συνεργάστηκε με τον Κλερ και τον Κλεμάν, πριν σκηνοθετήσει την πρώτη του ταινία “Διαμέρισμα Δολοφόνων” το 1965. Καθιερώθηκε με μία σειρά πολιτικών θρίλερ που αποκάλυψαν το βίαιο πρόσωπο δικτατορικών καθεστώτων, μέσα από προσωπικές τραγωδίες ασυμβίβαστων ανθρώπων. Ο Γαβράς ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας 1969 (Ζ), και κέρδισε το Όσκαρ Σεναρίου 1982 (Ο αγνοούμενος). Κέρδισε επίσης Χρυσό Φοίνικα φεστιβάλ Καννών 1982 (Ο αγνοούμενος), Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Φεστιβάλ Καννών 1975 (Ειδικό δικαστήριο), Χρυσή Άρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου 1990 (Μουσικό κουτί). To 2002 σκηνοθέτησε την ταινία Αμήν. που κέρδισε Βραβείο César καλύτερου σεναρίου 2003.
Τον Οκτώβριο του 2018 σκηνοθέτησε την ταινία «Ενήλικοι στην αίθουσα», που α φορά για άλλη μια φορά την Ελλάδα και συγκεκριμένα την κρίσιμη διαπραγμάτευση στο Eurogroup το πρώτο εξάμηνο του 2015, η οποία οδήγησε στο ελληνικό δημοψήφισμα αλλά και τη συμφωνία για την ελληνική διάσωση. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη, που είναι και ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Πρόκειται για ένα γρήγορο πολιτικό πολιτικό θρίλερ με κάποιες αστείες στιγμές που προσπαθεί να αποτυπώσει μια από τις χειρότερες οικονομικές κρίσεις στην Ευρώπη και τον κόσμο. Η ταινία προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων ενώ υπήρξαν πολλοί επικριτές.