Σε μια εποχή που η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση αποκτά ολοένα μεγαλύτερη σημασία, οι καλούνται να απαντηθούν σε ένα κρίσιμο ερώτημα: είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα για προϊόντα και υπηρεσίες που ωφελούν το περιβάλλον; Η ναυτιλιακή βιομηχανία, που διαχειρίζεται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της συζήτησης, καθώς προσπαθεί να μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα.
Μία από τις στρατηγικές που εφαρμόζει είναι η μείωση της ταχύτητας των πλοίων, γνωστή ως “slow steaming”. Αυτή η πρακτική μειώνει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές ρύπων, αλλά επιμένει τη διάρκεια των ταξιδιών, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τα λειτουργικά κόστη και να επηρεάσει.
Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν τα προϊόντα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή για τις οποίες μεταφέρονται με τις πιο “πράσινες” μεθόδους. Έρευνες δείχνουν ότι ολοένα περισσότεροι άνθρωποι δέχονται να επενδύσουν σε προϊόντα με μικρότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Ωστόσο, η προθυμία αυτή επεκτείνεται και σε μη ορατές υπηρεσίες, ό
Η έρευνα της PwC το 2023 αποκάλυψε ότι το 55% των καταναλωτών είναι διατεθειμένο να πληρώσει παραπάνω για βιώσιμα προϊόντα. Όταν όμως πρόκειται για λιγότερο άμεσες υπηρεσίες, όπως οι μεταφορές, η απόφαση γίνεται πιο περίπλοκη. Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα προσφέρει την επιλογή μιας ταχείας, αλλά περιβαλλοντικά επιβαρυντικής αποστολής, και μιας αργής αλλά πιο οικολ
Η ναυτιλία αντιμετωπίζει την πρόκληση της μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος κατά 50% έως το 2050, όπως έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO). Η εφαρμογή αυτού του στόχου απαιτεί σημαντικές αλλαγές, όπως η χρήση πιο φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων και η εφαρμογή “slow steaming”, πρακτικές που συνεπάγονται υψηλότερα κόστη. Αυτά τα κόστη μπορούν να μετακυλιστούν στον τελικό καταναλωτή.
Κάποιες πελάτες ήδη δίνουν επιλογές στους πελάτες τους. Η Amazon και η H&M προσφέρουν οικολογικές μεθόδους αποστολής, ενώ η Maersk εγκαινίασε το πρόγραμμα “ECO Delivery” που έχει βιοκαύσιμα. Παρότι οι επιλογές είναι πιο ακριβείς, ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των καταναλωτών στη χρηματοδότηση βιώσιμων πρακτικών.
Αν οι επιλογές δείχνουν προτίμηση στις βιώσιμες επιλογές, μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις πρακτικές των εταιρειών. Μια μικρή αύξηση κόστους, π.χ., 1-2 ευρώ ανά αποστολή, θα μπορούσε να συμβάλει στην κάλυψη του αυξημένου λειτουργικού κόστους της ναυτιλίας και να υποστηρίξει την πράσινη μετάβαση.
Οι επιλογές μας, όσο μικρές κι αν φαίνονται, έχουν τη δύναμη να διαμορφώσουν την αγορά και να οδηγήσουν σε σημαντικές περιβαλλοντικές αλλαγές. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι αν είμαστε έτοιμοι να επενδύσουμε στο μέλλον του πλανήτη, αποδεχόμαστε ένα μικρότερο κόστος για ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Η απάντηση βρίσκεται στα χέρια των καταναλωτών και τις προτεραιότητες που θέτουν.