Μια νέα έκθεση του International Council on Clean Transportation αποκαλύπτει τη δυσανάλογη συμβολή των ιδιωτικών αεροσκαφών στις παγκόσμιες εκπομπές ρύπων: Το 2023, οι πτήσεις αυτού του τύπου παρήγαγαν σχεδόν 20 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO₂, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να ευθύνονται για το 55% των συνολικών εκπομπών και τα 2/3 των πτήσεων.
Παρά τη συχνή δημόσια κριτική προς διασημότητες και μεγαλοστελέχη, ο πραγματικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος της ιδιωτικής αεροπορίας είναι βαθιά συστημικός και ενδεικτικός των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων: μόνο η Φλόριντα και το Τέξας ξεπέρασαν την αεροπορική δραστηριότητα ολόκληρης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η έρευνα υπογραμμίζει ότι οι πτήσεις μικρών αποστάσεων, συχνές στην ιδιωτική αεροπορία, είναι πολύ λιγότερο αποδοτικές, καταναλώνοντας μεγάλα ποσά καυσίμων ανά επιβάτη. Συγκριτικά, τα ιδιωτικά τζετ εκπέμπουν 5 έως 14 φορές περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου από τα εμπορικά αεροσκάφη, και έως 50 φορές περισσότερα από τα τρένα.
Παρά τις ενδείξεις ότι η χρήση τους αυξήθηκε κατά 25% την τελευταία δεκαετία, πολιτικές ρυθμίσεις παραμένουν σχεδόν ανύπαρκτες. Προτάσεις για φορολόγηση καυσίμων δεν προχώρησαν, ενώ οι εθελοντικές προσπάθειες μείωσης είναι περιορισμένες.
Η έκθεση λειτουργεί ως μια ακόμη υπενθύμιση ότι η δίκαιη ενεργειακή μετάβαση δεν αφορά μόνο τεχνολογία, αλλά και ισότητα: Ποιος μετακινείται, πώς και με ποιο τίμημα για τον πλανήτη.