Η απόφαση για την επιβολή τιμής άνθρακα στη διεθνή ναυτιλία αναβάλλεται για έναν χρόνο, ύστερα από έντονες διαφωνίες μεταξύ των κρατών–μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) του ΟΗΕ.
Η καθυστέρηση αυτή θεωρείται σημαντικό πλήγμα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και χώρες όπως η Βραζιλία, που πίεζαν για την επιτάχυνση της απανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου.
Κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2025, τα μέλη του IMO αποφάσισαν με απλή πλειοψηφία (57 υπέρ – 49 κατά) την αναβολή των διαπραγματεύσεων για έναν χρόνο, μετά από αδιέξοδο στις συνομιλίες και πιέσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Σαουδική Αραβία, εκ των κορυφαίων παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως, ήταν εκείνη που κατέθεσε την πρόταση αναβολής, η οποία τελικά εγκρίθηκε.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, από την πλευρά της, εξέφρασε έντονη απογοήτευση, επιμένοντας πως η ναυτιλία πρέπει να συμβάλει ενεργά στους στόχους για το κλίμα και να ενταχθεί σε ένα παγκόσμιο σύστημα τιμολόγησης εκπομπών.
Ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, κάλεσε τα κράτη–μέλη να απορρίψουν την πρόταση για τιμή άνθρακα, χαρακτηρίζοντάς την
«παγκόσμιο πράσινο φορολογικό scam».
Ο Τραμπ ξεκαθάρισε ότι η Ουάσινγκτον «δεν θα αποδεχθεί σε καμία περίπτωση» ένα τέτοιο μέτρο, υποστηρίζοντας πως θα επιβαρύνει την παγκόσμια οικονομία και θα πλήξει τη ναυτιλιακή ανταγωνιστικότητα.
Η στάση των ΗΠΑ ενίσχυσε το στρατόπεδο των χωρών που αντιτίθενται στην ιδέα ενός παγκόσμιου φόρου άνθρακα, στις οποίες περιλαμβάνονται και μεγάλες πετρελαιοπαραγωγές οικονομίες, όπως η Σαουδική Αραβία και ορισμένα ασιατικά κράτη.
Η αναβολή των αποφάσεων αφήνει τον κλάδο της ναυτιλίας σε κατάσταση αβεβαιότητας ως προς το ρυθμιστικό πλαίσιο που θα ισχύσει τα επόμενα χρόνια.
Ο Φάιγκ Αμπάσοφ, διευθυντής ναυτιλιακής πολιτικής στην περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment, δήλωσε:
«Η αναβολή αφήνει τη ναυτιλία να πλέει στα τυφλά. Χάνουμε πολύτιμο χρόνο για να μειώσουμε τις εκπομπές και να διατηρήσουμε την αξιοπιστία του IMO».
Η ναυτιλία ευθύνεται για περίπου 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, και θεωρείται ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για απανθρακοποίηση, λόγω του κόστους και της έλλειψης καθαρών εναλλακτικών καυσίμων σε μεγάλη κλίμακα.
Η αναβολή κατά ενός έτους σημαίνει ότι η τελική απόφαση για το πλαίσιο τιμολόγησης του άνθρακα αναμένεται πλέον το 2026, πιθανότατα στη σύνοδο του IMO στο Λονδίνο.
Μέχρι τότε, οι χώρες–μέλη καλούνται να εξετάσουν εναλλακτικές προτάσεις, όπως περιφερειακά συστήματα τιμολόγησης ή προγράμματα αντιστάθμισης εκπομπών, χωρίς να έχει διαμορφωθεί ακόμη κοινό έδαφος.

 
									 
					