Μετά από πολλούς γύρους συζητήσεων και παραπόνων, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πέτυχαν μια τεράστια πολιτική νίκη αυτή την εβδομάδα, όταν η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ενέδωσε στις εκκλήσεις τους για επιείκεια στους στόχους εκπομπών. Η συγκεκριμένη απόφαση είναι κατά πολλούς πισωγύρισμα σε σχέση με την Πράσινη Συμφωνία, ενώ δεν είναι λίγες οι βιομηχανίες που κάνουν λόγο για «αδικία» απέναντι σε όσους είχαν ήδη συμμορφωθεί με κόπο στους κανονισμούς μείωσης των εκπομπών.
«Δώστε στην αυτοκινητοβιομηχανία μια ίντσα και θα πάρει ένα μίλι. Πριν στεγνώσει το μελάνι του σχεδίου για την αυτοκινητοβιομηχανία, υπήρξαν εκκλήσεις για περαιτέρω τεχνολογικό άνοιγμα», δήλωσε στο Politico η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα στην πράσινη ΜΚΟ Transport & Environment. «Η Πράσινη Συμφωνία θα υποστεί θάνατο από τις περικοπές, αν οι νομοθέτες δεν την υπερασπιστούν».
Η συζήτηση γύρω από το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοβιομηχανίας, παραμένει και ένα βαθιά πολιτικό θέμα. Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα – μέρος της πολιτικής οικογένειας της φον ντερ Λάιεν και η μεγαλύτερη ομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο -κέρδισε έδαφος υποσχόμενο να ανατρέψει τον νόμο για τις εκπομπές.
Στη Γερμανία, η αγωνία για την παρακμή του τομέα των αυτοκινήτων βοήθησε στην εκστρατεία νίκης του Χριστιανοδημοκράτη Friedrich Merz, το κόμμα του οποίου έχει επίσης ως στόχο την αναίρεση της συγκεκριμένης νομοθεσίας. Παράλληλα, η Γερμανία επιθυμεί διακαώς να υπάρξει εξαίρεση για τα e-fuels – μια συνθετική εναλλακτική λύση στη βενζίνη, η οποία όμως είναι πολύ πιο ακριβή από τα ορυκτά καύσιμα και δεν παράγεται σε μεγάλες ποσότητες.
Η Ιταλία επιθυμεί την αλλαγή του νόμου ώστε να υπάρξει εξαίρεση για τα βιοκαύσιμα, παρά τις ανησυχίες για την αποψίλωση των δασών, την απώλεια της βιοποικιλότητας και τη διάβρωση του εδάφους από τη χρήση των καυσίμων. Η Πολωνία υποστηρίζει επίσης αυτή την ιδέα.
Οι Γάλλοι πολιτικοί- συμπεριλαμβανομένου του αντιπροέδρου της Επιτροπής Στεφάν Σεζουρνέ – έκαναν έναν γύρο νίκης σε εργοστάσιο της Renault την Τετάρτη.
Γιόρταζαν την ανακοίνωση της Επιτροπής ότι θα αμβλύνει τους φετινούς στόχους για τις εκπομπές ρύπων, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες παραπονέθηκαν ότι θα μπορούσαν να πληρώσουν δισεκατομμύρια σε πρόστιμα για την απώλεια του στόχου. Τώρα, αντί ο στόχος να βασίζεται στις φετινές πωλήσεις, θα βασίζεται σε έναν μέσο όρο τριών ετών, γεγονός που καθιστά ευκολότερο να επιτευχθεί για τις εταιρείες που έχουν κάνει λιγότερα για να «καθαρίσουν» τους στόλους τους.
«Πιθανώς ήμουν ο πρώτος που σήκωσε το χέρι ψηλά για το θέμα αυτό», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault Luca De Meo στο POLITICO στο εργοστάσιο της Renault στη βόρεια Γαλλία. Ο De Meo εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή του για την υποστήριξη της Επιτροπής στην τεχνολογική ουδετερότητα – που σημαίνει ότι όχι μόνο τα αυτοκίνητα με μπαταρία μπορούν να επιτύχουν τους πράσινους στόχους – αν και επέμεινε ότι δεν θέλει να καταργήσει το μέτρο του 2035.
«Ανοίγει ένα παράθυρο σε μια λογική που πάντα υποστηρίζαμε. Πείτε μας πού θέλετε να πάμε, αλλά μην μας πείτε πώς», είπε, σημειώνοντας ότι «ο εχθρός δεν είναι μια τεχνολογία αντί για μια άλλη – ο εχθρός είναι το CO2».
Ωστόσο, δεν ήταν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην ίδια σελίδα. Η σουηδική Volvo, η οποία εξαγοράστηκε από την κινεζική εταιρεία Geely το 2010, ήθελε οι στόχοι να παραμείνουν ως είχαν. «Εκείνοι που έχουν συμμορφωθεί, δεν θα πρέπει να μειονεκτούν από τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής στην υπάρχουσα νομοθεσία, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια του έτους κατά το οποίο τίθενται σε ισχύ», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
Το Παρίσι εξακολουθεί να υπερασπίζεται την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά επιμένει ότι η άμβλυνση των φετινών στόχων για τις εκπομπές ρύπων θα βοηθήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να τηρήσουν την προθεσμία του 2035. «Ήταν παράδοξο να ζητήσουμε από τους κατασκευαστές να πληρώσουν πρόστιμα και ταυτόχρονα να τους υποστηρίξουμε», δήλωσε ο Σεζουρνέ της Renault.
«Αναγκάσαμε την Επιτροπή να αφαιρέσει την παγίδα των προστίμων και να επισπεύσει την αναθεώρηση του κανονισμού για το CO2. Τώρα πρέπει να δημιουργήσουμε άμεσα ένα κοινό μέτωπο για να ξεπεράσουμε την τρέλα της Πράσινης Συμφωνίας», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας Adolfo Urso σε γραπτή δήλωση.
Ο Τσέχος ευρωβουλευτής Filip Turek με την ακροδεξιά ομάδα Patriots for Europe, δήλωσε ότι το σχέδιο της Επιτροπής για την αυτοκινητοβιομηχανία σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για την απαγόρευση του 2035.
Οι νεοεκλεγέντες Χριστιανοδημοκράτες της Γερμανίας χαρακτήρισαν την ανακοίνωση της Επιτροπής «μη ικανοποιητική». «Είμαι πεπεισμένος ότι η μεγαλύτερη απειλή για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου δεν είναι πλέον οι ανταγωνιστές από την Κίνα, αλλά η πλημμύρα των ευρωπαϊκών κανονισμών», δήλωσε ο Thomas Bareiß, εκπρόσωπος της ομάδας για τις μεταφορές στη γερμανική Βουλή. «Οι στόχοι εκπομπών θα μπορούσαν να έχουν ακυρωθεί εντελώς- μέχρι στιγμής κανείς δεν έχει καταφέρει να μου εξηγήσει πειστικά γιατί χρειαζόμαστε στόχους εκπομπών για την επιτυχή προστασία του κλίματος».