Δώδεκα χρόνια από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και από το πρώτο μνημόνιο, υπάρχουν στοιχεία για το πως άλλαξαν τη ζωή μας ορισμένα από τα νέα δεδομένα που εμφανίστηκαν.
Ένα από αυτά είναι το γεγονός της κυριαρχίας των σούπερ μάρκετ έναντι των µικρών παντοπωλείων και των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, αν και το 2010 τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων ανέρχονταν σε 6.394, το 2021 ο αριθμός τους είχε πλέον μειωθεί σε 4.108, μείωση, δηλαδή, κατά 35,75%. Την ίδια ώρα, ο αριθμός των σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί και έτσι από 2.520 καταστήματα το 2010, το 2021 έφτασαν τα 2.700. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται ο αριθμός των καταστημάτων σούπερ μάρκετ που βρίσκονται στα νησιά και που έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, χάρη στη μεγάλη τουριστική ανάπτυξη.
Παράλληλα , βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε εξέλιξη και ένα ακόμη φαινόμενο, η είσοδος των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και στη λεγόμενη μικρή λιανική, με την ανάπτυξη στην ουσία δικτύου μίνι μάρκετ με διευρυμένο ωράριο, δίκτυο που αναπτύσσεται κυρίως μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης (franchising).
Σήμερα υπάρχουν 2.286 λιγότερα μικρά καταστήματα τροφίμων σε σύγκριση με τα όσα υπήρχαν έντεκα χρόνια πριν και τούτο πέρα από την ευρύτερη αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών αντανακλά και την οικονομική κρίση, η οποία οδήγησε αρκετές μικρές επιχειρήσεις στο αναγκαστικό «λουκέτο».