Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πλησιάζει στην ολοκλήρωση του σχεδίου του για την επίτευξη μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος έως το 2025.
Αναμένεται να είναι το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη που θα καλύπτει το σύνολο των ενεργειακών του αναγκών μέσω ανανεώσιμων πηγών, εξασφαλίζοντας μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (NetZero Carbon) χωρίς τη χρήση αντισταθμιστικών μέτρων (όπως εγγυήσεις προέλευσης ή αντισταθμιστικά δικαιώματα άνθρακα).
Αυτός ο φιλόδοξος στόχος για μηδενικές εκπομπές έως το 2025 εντάσσεται στην πρωτοβουλία “Route 2025”, η οποία υλοποιείται 25 χρόνια νωρίτερα από τον στόχο του 2050 που θέτουν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Οι υπεύθυνοι του αεροδρομίου επισημαίνουν ότι η σημαντική “πράσινη” επένδυση βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης.
Η τρέχουσα φάση του έργου περιλαμβάνει δύο νέους φωτοβολταϊκούς σταθμούς συνολικής ισχύος 35,5 MWp, οι οποίοι συνοδεύονται από συστήματα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες.
Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο θα συνδέεται με ένα Σύστημα Αποθήκευσης Ενέργειας 82 MWh, που θα επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση της παραγόμενης ενέργειας για τις ανάγκες του αεροδρομίου. Οποιαδήποτε υπερβάλλουσα ενέργεια θα μεταφέρεται στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας, σύμφωνα με τη νομοθεσία για τους αυτοπαραγωγούς.
Η επίτευξη του στόχου του Route 2025 στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές στο χώρο του αεροδρομίου για την κάλυψη των ηλεκτρικών αναγκών με ταυτόχρονη ιδιοκατανάλωση.
Χρήση φυσικού αερίου για θέρμανση μέσω εγκατάστασης αντλιών θερμότητας, οι οποίες θα τροφοδοτούνται με “πράσινη” ενέργεια.
Εξηλεκτρισμός του στόλου οχημάτων του αεροδρομίου, ξεκινώντας από τα πιο ρυπογόνα.
Τον Φεβρουάριο του 2023, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του προγράμματος “Route 2025” με την έναρξη λειτουργίας του Φωτοβολταϊκού Πάρκου ισχύος 16 MW, το οποίο καλύπτει το 43% των ενεργειακών αναγκών του αεροδρομίου.
Σχετικά με τις αντλίες θερμότητας, μετά από διαγωνισμό για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση, ο ανάδοχος ολοκληρώνει τις μελέτες για την αντικατάσταση των υφιστάμενων συστημάτων θέρμανσης με αντλίες θερμότητας υψηλών θερμοκρασιών που θα καλύπτουν τις ανάγκες των κτιρίων του αεροδρομίου.
Αναφορικά με τον εξηλεκτρισμό του στόλου, έχουν ήδη παραγγελθεί 17 ηλεκτρικά λεωφορεία για τη μεταφορά προσωπικού και 42 ηλεκτρικά βαν και follow-me οχήματα. Επίσης, προχωρά η προμήθεια και κατασκευή του δικτύου φορτιστών και η ενίσχυση του δικτύου μέσης τάσης.
Το 2023, ο ΔΑΑ έλαβε την πιστοποίηση 4+ “Μετάβαση” (Transition) από το πρόγραμμα Διαχείρισης και Μείωσης Εκπομπών Άνθρακα Αεροδρομίων (Airport Carbon Accreditation) του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), ως αποτέλεσμα μιας σειράς δράσεων, συμπεριλαμβανομένων της δέσμευσης για μηδενισμό των εκπομπών και της εφαρμογής σχεδίου δράσης για τη μείωση των εκπομπών από τρίτους.