Σήμερα, η Επιτροπή δημοσιεύει τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2022. Πέρυσι περίπου 20 600 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα, αριθμός που συνιστά αύξηση κατά 3 % σε σχέση με το 2021, καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας ανέκαμψαν μετά την πανδημία. Ωστόσο, αντιπροσωπεύει 2 000 λιγότερους θανάτους (-10 %) σε σύγκριση με το προ πανδημίας έτος 2019. Ο στόχος της ΕΕ και του ΟΗΕ είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Αντικρουόμενες τάσεις μεταξύ των κρατών μελών
Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2022 αυξήθηκαν κατά 3 % σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, μεταξύ άλλων καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας ανέκαμψαν μετά την πανδημία. Το σημαντικό είναι ότι πολλά από τα οφέλη που επιτεύχθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 (συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 17 % μεταξύ 2019 και 2020) έχουν διατηρηθεί. Σε σύγκριση με το 2019, ο αριθμός των θανάτων το 2022 μειώθηκε κατά 10 %.
Ωστόσο, η πρόοδος ήταν πολύ άνιση μεταξύ των κρατών μελών. Οι μεγαλύτερες μειώσεις, που υπερβαίνουν το 30 %, καταγράφηκαν στη Λιθουανία και την Πολωνία, ενώ στη Δανία σημειώθηκε επίσης μείωση κατά 23 %. Αντιθέτως, κατά την τελευταία τριετία, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σε χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Σουηδία παρέμεινε σχετικά σταθερός ή αυξήθηκε¹.
Η συνολική κατάταξη των χωρών όσον αφορά τα ποσοστά θανάτων δεν έχει αλλάξει σημαντικά από την περίοδο πριν από την πανδημία, με τους ασφαλέστερους δρόμους να εντοπίζονται στη Σουηδία (21 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων) και στη Δανία (26 ανά εκατομμύριο), ενώ η Ρουμανία (86 ανά εκατομμύριο) και η Βουλγαρία (78 ανά εκατομμύριο) κατέγραψαν τα υψηλότερα ποσοστά το 2022. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Ομάδες που επηρεάζονται περισσότερο
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2021 (δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα αναλυτικά στοιχεία για το 2022) σε ολόκληρη την ΕΕ, το 52 % των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκε σε αγροτικές οδούς, έναντι 39 % στις αστικές περιοχές και 9 % σε αυτοκινητοδρόμους. Οι άνδρες ευθύνονταν για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (78 %). Οι επιβαίνοντες σε αυτοκίνητα (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45 % του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18 %, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19 % και οι ποδηλάτες το 9 % του συνόλου των θανάτων.
Ωστόσο, στις αστικές περιοχές, το μοτίβο είναι πολύ διαφορετικό, καθώς οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70 % των συνολικών θανάτων. Στις αστικές περιοχές, οι θάνατοι των χρηστών σημειώνονται ως επί το πλείστον σε ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται αυτοκίνητα και φορτηγά και, ως εκ τούτου, αναδεικνύουν την ανάγκη βελτίωσης της προστασίας των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Ενώ το αυξημένο ποσοστό χρήσης ποδηλάτων στο μείγμα κινητικότητας σε πολλά κράτη μέλη είναι εξαιρετικά ευπρόσδεκτο, μια σοβαρή αιτία ανησυχίας είναι η τάση στον αριθμό των ποδηλατών που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ. Αυτή είναι η μόνη ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου στην οποία δεν καταγράφηκε σημαντική μείωση των θανάτων κατά την τελευταία δεκαετία, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη έλλειψη καλά εξοπλισμένων υποδομών. Το 2022, για παράδειγμα, τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία από τη Γαλλία δείχνουν αύξηση κατά 30 % των θανάτων ποδηλατών σε σύγκριση με το 2019.
Ιστορικό
Το 2018 η ΕΕ έθεσε ως στόχο τη μείωση κατά 50 % των θανάτων από τροχαία ατυχήματα —και, για πρώτη φορά, για μείωση και των σοβαρών τραυματισμών— έως το 2030. Αυτοί οι στόχοι καθορίστηκαν στο στρατηγικό σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια και στο πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 της Επιτροπής, στα οποία επίσης προβλέπονται σχέδια οδικής ασφάλειας που αποσκοπούν στην επίτευξη έως το 2050 του στόχου να μην σημειώνεται κανένας θάνατος από τροχαία ατυχήματα («Όραμα μηδενικών απωλειών»).
Η οδική ασφάλεια αποτελεί επίσης βασικό στοιχείο των πρόσφατων πρωτοβουλιών πολιτικής της ΕΕ για την κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένων της στρατηγικής για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα, της πρότασης της Επιτροπής για αναθεώρηση του κανονισμού ΔΕΔ-Μ και του πλαισίου αστικής κινητικότητας.
Η ΕΕ πρωτοστατεί στη δεύτερη δεκαετία δράσης για την οδική ασφάλεια, η οποία κηρύχθηκε από τον ΟΗΕ για την περίοδο 2021-2030 τον Αύγουστο του 2020.
Κατά τις προσεχείς εβδομάδες, η Επιτροπή θα υποβάλει δέσμη προτάσεων για την προώθηση της οδικής ασφάλειας από διάφορες οπτικές γωνίες, με στόχο να καταστούν ακόμη ασφαλέστεροι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι.
Για περισσότερες πληροφορίες
Αναλυτικά στατιστικά στοιχεία του 2022 για την οδική ασφάλεια
Θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων — προκαταρκτικά στοιχεία για το 2022
Ποσοστό ανά εκατομμύριο πληθυσμού | % μεταβολή 2022 σε σχέση με: | ||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2021 | 2019 | Μέσος όρος 2017-2019 | |
ΕΕ-27 | 51 | 42 | 45 | 46 | 3 % | -10 % | -11 % |
Βέλγιο | 56 | 43 | 45 | 52 | 16 % | -7 % | -3 % |
Βουλγαρία | 90 | 67 | 81 | 78 | -5 % | -15 % | -17 % |
Τσεχία | 58 | 48 | 50 | 50 | -1 % | -15 % | -15 % |
Δανία | 34 | 28 | 22 | 26 | 18 % | -23 % | -15 % |
Γερμανία | 37 | 33 | 31 | 34 | 9 % | -8 % | -12 % |
Εσθονία | 39 | 44 | 41 | 38 | -9 % | -4 % | -10 % |
Ιρλανδία | 29 | 30 | 27 | 31 | 14 % | 11 % | 9 % |
Ελλάδα | 64 | 54 | 57 | 58 | 1 % | -11 % | -13 % |
Ισπανία | 37 | 29 | 32 | 36 | 12 % | -2 % | -5 % |
Γαλλία | 50 | 39 | 45 | 49 | 11 % | 0 % | -2 % |
Κροατία | 73 | 58 | 72 | 71 | -6 % | -7 % | -13 % |
Ιταλία | 53 | 40 | 49 | 53 | 9 % | -2 % | -5 % |
Κύπρος | 59 | 54 | 50 | 42 | -16 % | -27 % | -26 % |
Λετονία | 69 | 73 | 78 | 60 | -24 % | -15 % | -19 % |
Λιθουανία | 67 | 63 | 53 | 43 | -19 % | -35 % | -35 % |
Λουξεμβούργο | 36 | 42 | 38 | 40 | 8 % | 18 % | -6 % |
Ουγγαρία | 62 | 47 | 56 | 56 | -1 % | -10 % | -13 % |
Μάλτα | 32 | 21 | 17 | 50 | 189 % | 63 % | 47 % |
Κάτω Χώρες | 34 | 30 | 29 | 35 | 20 % | 4 % | 7 % |
Αυστρία | 47 | 39 | 41 | 41 | 2 % | -11 % | -11 % |
Πολωνία | 77 | 66 | 59 | 51 | -14 % | -34 % | -33 % |
Πορτογαλία | 67 | 52 | 54 | 63 | 16 % | -5 % | -2 % |
Ρουμανία | 96 | 85 | 92 | 86 | -8 % | -12 % | -14 % |
Σλοβενία | 49 | 38 | 54 | 40 | -25 % | -17 % | -14 % |
Σλοβακία | 50 | 45 | 45 | 46 | 0 % | -8 % | -8 % |
Φινλανδία | 38 | 40 | 41 | 34 | -16 % | -10 % | -18 % |
Σουηδία | 22 | 20 | 20 | 21 | 5 % | 0 % | -17 % |
Ελβετία | 22 | 26 | 23 | 31 | 35 % | 44 % | 25 % |
Νορβηγία | 20 | 17 | 15 | 23 | 55 % | 15 % | 16 % |
Ισλανδία | 17 | 22 | 24 | 24 | 0 % | 50 % | -33 % |
Τα αριθμητικά στοιχεία για το 2022 βασίζονται σε προκαταρκτικά στοιχεία για τις περισσότερες χώρες και υπόκεινται σε αλλαγές κατά τη δημοσιοποίηση των τελικών στοιχείων το φθινόπωρο του 2023. Οι εκτιμήσεις για το 2022 καλύπτουν ολόκληρο το έτος και όλους τους δρόμους και αναφέρονται σε θανάτους εντός 30 ημερών, αλλά για τις ακόλουθες χώρες βασίζονται σε αποσπασματικά στοιχεία: Γερμανία και Ελλάδα (11 μήνες για κάθε χώρα), Βέλγιο και Ουγγαρία (9 μήνες για κάθε χώρα), Ισπανία (αγροτικές οδοί), Κάτω Χώρες (αποσπασματικά στοιχεία· οι θάνατοι που καταγράφονται από την αστυνομία δεν αναφέρονται επίσης επαρκώς σε ποσοστό περίπου 10-15 %), Πορτογαλία (θάνατοι εντός 24 ωρών) και Ελβετία (6 μήνες). Δεν υπάρχουν στοιχεία για το Λιχτενστάιν για το 2022.
Τα στοιχεία για το 2022 συγκρίνονται με τρεις χρονικές περιόδους: το 2021 (το προηγούμενο έτος), το 2019 (έτος αναφοράς για τον στόχο μείωσης των θανάτων κατά 50 % έως το 2030) και τον μέσο όρο της περιόδου 2017-2019 (για να ληφθούν υπόψη οι διακυμάνσεις στις μικρές χώρες). Οι ποσοστιαίες μεταβολές στον πίνακα βασίζονται στον απόλυτο αριθμό θανάτων και όχι στο ποσοστό ανά εκατομμύριο πληθυσμού.
Στατιστικά στοιχεία του 2022 για την οδική ασφάλεια
- Πηγή: CARE (βάση δεδομένων της ΕΕ για τα τροχαία ατυχήματα)
- Με πράσινο χρώμα: αριθμός θανάτων
- Με μπλε χρώμα: στόχος της ΕΕ για το 2030