Το ποσοστό των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που επενδύει η Ελλάδα στους σιδηροδρόμους είναι ιδιαίτερα χαμηλό σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0», μόλις 0,4% των συνολικών πόρων, δηλαδή 170 εκατ. ευρώ, διατίθεται για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο Σιδηρόδρομος ως Πυλώνας Βιώσιμης Μετακίνησης
Οι σιδηρόδρομοι αποτελούν έναν από τους πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μετακίνησης, καθώς συμβάλλουν:
Στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, καθώς έχουν χαμηλότερες εκπομπές CO₂ σε σχέση με τις οδικές μεταφορές.
Στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, καθώς μπορούν να μεταφέρουν μεγάλους αριθμούς επιβατών και εμπορευμάτων με μικρότερο κόστος.
Στην ενίσχυση της οικονομικής βιωσιμότητας, καθώς μια ανεπτυγμένη σιδηροδρομική υποδομή μειώνει τις δαπάνες για καύσιμα και εισαγωγές πετρελαίου.
Η ενίσχυση των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές θα μπορούσε να στηρίξει τη μετάβαση σε μια πιο πράσινη και βιώσιμη οικονομία. Η χώρα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει επιπλέον ευρωπαϊκά προγράμματα και να αναπτύξει ένα σύγχρονο δίκτυο που θα μειώσει τη συμφόρηση στους δρόμους, θα ενισχύσει την ασφάλεια των μετακινήσεων και θα συμβάλει στην περιφερειακή ανάπτυξη.
Η Ελλάδα καλείται να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητές της στην κατανομή των κονδυλίων, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στις βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές, στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για το μέλλον.