Σύμφωνα με νέα μελέτη της Greenpeace Europe, το ταξίδι με τρένο κατά μήκος της Ευρώπης παραμένει ακριβότερο από το αεροπλάνο στο 54% των περιπτώσεων. Η περιβαλλοντική οργάνωση ανέλυσε 142 δρομολόγια —109 διασυνοριακά και 33 εντός της ίδιας χώρας— επισημαίνοντας ότι σε όλες τις περιπτώσεις υπήρχε «λογικά εφικτή» σιδηροδρομική σύνδεση, είτε ημερήσια είτε νυχτερινή.
Η μελέτη αναδεικνύει τεράστιες ανισορροπίες στις τιμές. Στην πιο ακραία σύγκριση, για το δρομολόγιο Βαρκελώνη-Λονδίνο το εισιτήριο του τρένου κοστίζει 389 ευρώ, όταν μια πτήση χαμηλού κόστους για την ίδια ημερομηνία κλείνεται με 14,99 ευρώ. «Είναι ξεκάθαρο ότι οι ταξιδιώτες ενθαρρύνονται να επιλέγουν το αεροπλάνο, ακόμη κι όταν υπάρχει προσιτή σιδηροδρομική εναλλακτική», τονίζει η Greenpeace.
Η Γαλλία εμφανίζεται ως η χώρα με τη μεγαλύτερη απόκλιση: στο 95% των διεθνών δρομολογίων, τα τρένα είναι ακριβότερα από τις πτήσεις τουλάχιστον έξι στις εννέα ημέρες που εξετάστηκαν. Αντίθετα, σε εθνικό επίπεδο η εικόνα είναι διαφορετική: στο 70% των εσωτερικών συνδέσεων το τρένο είναι φθηνότερο από το αεροπλάνο, γεγονός που δείχνει ότι το πρόβλημα επικεντρώνεται κυρίως στα διασυνοριακά ταξίδια.
Η Greenpeace προβάλλει τα νυχτερινά τρένα ως την «πιο φιλική προς το κλίμα λύση» για μεγάλες αποστάσεις, παρότι σήμερα παραμένουν ακριβότερα από τις πτήσεις χαμηλού κόστους. Παράλληλα, καταγγέλλει τη φορολογική ανισότητα μεταξύ των δύο μέσων: ενώ οι σιδηροδρομικές εταιρείες πληρώνουν ΦΠΑ, φόρους ενέργειας και υψηλά τέλη πρόσβασης, η κηροζίνη που χρησιμοποιείται στην αεροπλοΐα παραμένει αφορολόγητη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Η έκθεση αναδεικνύει την ανάγκη για δομικές αλλαγές στις πολιτικές μεταφορών της ΕΕ, ώστε τα τρένα να γίνουν πιο ανταγωνιστικά. Το τρένο παραμένει το μέσο με τις χαμηλότερες εκπομπές CO₂ ανά επιβάτη-χιλιόμετρο, σε αντίθεση με τα αεροπλάνα, που συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους ρυπαντές του κλάδου.
Η Greenpeace ζητά επενδύσεις στις σιδηροδρομικές υποδομές, μείωση του κόστους και κατάργηση των φορολογικών προνομίων της αεροπλοΐας, ώστε να γίνει πραγματικότητα η βιώσιμη κινητικότητα στην Ευρώπη. Χωρίς αυτές τις παρεμβάσεις, η ενεργειακή μετάβαση στις μεταφορές θα παραμένει ανέφικτη, υπονομεύοντας τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

									 
					