Η ΕΕ πρέπει να επενδύει 39 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για να πετύχει τους στόχους της για μηδενικές εκπομπές στον τομέα των μεταφορών έως το 2050, σύμφωνα με ανακοίνωση της ομάδας Transport & Environment (T&E). Η οργάνωση κατέθεσε πέντε κεντρικές προτάσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη στήριξη αυτής της μετάβασης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσβλέπει σε μια πιο συντονισμένη βιομηχανική πολιτική, η οποία θα βασίζεται σε εκτεταμένες επενδύσεις, ειδικά στον τομέα των πράσινων τεχνολογιών, κατόπιν σχετικής έκθεσης του πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με την T&E, είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί μια συνεκτική επενδυτική στρατηγική σε επίπεδο ΕΕ που να στηρίζει άμεσα την απανθρακοποίηση των μεταφορών και να ενισχύει τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Οι προτεινόμενες επενδύσεις, ύψους 39 δισ. ευρώ, είναι συγκρίσιμες με τα 34 δισ. ευρώ που δαπανά σήμερα η ΕΕ για επιδοτήσεις σε μεταφορές με ορυκτά καύσιμα, με την T&E να συνιστά σταδιακή κατάργηση αυτών των επιδοτήσεων υπέρ πράσινων επιλογών.
Η έκθεση δημοσιεύεται εν μέσω συζητήσεων για την ανάγκη ενίσχυσης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ ορισμένοι ηγέτες, όπως η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι και ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Όλιβερ Ζίπσε, προτείνουν την αναθεώρηση της απαγόρευσης των αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα από το 2035.
Επιπλέον, η T&E προτείνει τη δημιουργία ενός «πράσινου» προϋπολογισμού για την ΕΕ με απλούστερη πρόσβαση σε κονδύλια, ένα επενδυτικό πλάνο 1 τρισεκατομμυρίου ευρώ έως το 2034, αναβαθμισμένο ρόλο για την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και μεγαλύτερη συμμετοχή της ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με την οργάνωση, οι συνολικές επενδύσεις από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς πρέπει να φτάσουν τα 310 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως έως το 2030 για να επιτευχθεί η μείωση εκπομπών σε κρίσιμους τομείς, όπως αερομεταφορές, ναυτιλία, επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά.
Αναμένεται ότι αυτές οι επενδύσεις θα αυξηθούν σε 507 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως μέχρι το 2040, αγγίζοντας συνολικά τα 7,6 τρισεκατομμύρια ευρώ, καθώς η μετάβαση προς τη βιωσιμότητα επιταχύνεται. «Όσο νωρίτερα γίνουν οι επενδύσεις, τόσο χαμηλότερο θα είναι το συνολικό κόστος της μετάβασης», αναφέρει χαρακτηριστικά η T&E.