Παρά την αγανάκτηση των καταναλωτών και τις οποίους κυβερνητικές προσπάθειες, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα συνεχίζονται. Μόνο μέσα σε ένα μήνα, τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023 καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1%!
Έτσι, αν και ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε τον Ιούνιο κάτω από 2% και διαμορφώθηκε στο 1,8%, ο λεγόμενος πληθωρισμός των τροφίμων εκτινάχθηκε στο 12,2%, με την απαισιόδοξη πρόβλεψη στην οποία προέβη πρόσφατα η Τράπεζα της Ελλάδος για αργή αποκλιμάκωσή του να μοιάζει τελικά αισιόδοξη, καθώς στην πραγματικότητα έχουμε αναζωπύρωσή του φαινομένου.
Τον περασμένο διαπιστώθηκε μια εντελώς οριακή μείωση 0,1% στις τιμές των τροφίμων σε σύγκριση με τον Μάρτιο, αλλά στη συνέχεια οι αυξήσεις επανήλθαν και ήταν 1,8% τον Μάιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο και 2,1% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο. Η πορεία κάθε άλλο παρά αισιοδοξία προκαλεί.
Το γεγονός ότι η ακρίβεια στα είδη διατροφής πλήττει κυρίως τα πιο ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά ήταν η αιτία που οδήγησε την κυβέρνηση να συνεχίσει μέτρα όπως το market pass, αλλά και μέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023, αν και κατά κοινή ομολογία εμπεριέχουν χαρακτήρα κρατικού προστατευτισμού της αγοράς και έρχονται σε αντίθεση με τον πυρήνα της ιδεολογίας της κυβερνώσας παράταξης.
Από το βήμα της Βουλής, όπου διεξάγεται η συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας ανακοίνωσε ακόμη ως μέτρα για την προστασία των νοικοκυριών από την ακρίβεια και τον εισαγόμενο, όπως είπε πληθωρισμό, καθώς και για την αντιμετώπιση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και της αισχροκέρδειας τα ακόλουθα:
- Επέκταση των ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ.
- Αναβάθμιση της πλατφόρμας e-katanalotis, για να παρέχει περισσότερες πληροφορίες στους καταναλωτές και να διαπιστώνουν σε ποια καταστήματα θα βρίσκουν τα προϊόντα που επιθυμούν στις φθηνότερες τιμές. Αυτό που σχεδιάζεται μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», είναι να μπορεί να φτιάχνει ο καταναλωτής ένα «καλάθι» ειδών σούπερ μάρκετ με τιμές από διάφορες αλυσίδες και όχι μόνο από μία, έτσι ώστε να μπορεί να κάνει ακόμη καλύτερη σύγκριση τιμών.
- Πολλαπλασιασμός και αυστηροποίηση των ελέγχων.
- Αντιμετώπιση του φαινομένου των παραπλανητικών εκπτώσεων, θέμα στο οποίο είχαν γίνει ήδη παρεμβάσεις και από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. «Οι μόνιμες εκπτώσεις δεν είναι πραγματικές εκπτώσεις» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας, προαναγγέλλοντας ελέγχους και επιβολή προστίμων.