Η Θεσσαλονίκη γλιτώνει με τη. έναρξη λειτουργίας του Μετρό από μια παλιά κατάρα , αλλά σίγουρα δεν ξεμπερδεύει από τα προβλήματα του κυκλοφοριακού και είναι ακόμα πολύ μακριά από τα στάνταρ της σύγχρονης βιώσιμης κινητικότητας που έχουν κατακτήσει άλλες πόλεις ανάλογης σημασίας στην Ευρώπη
Στα ευχάριστα της είδησης ας προσμετρήσουνε ότι θα υπάρξει ελάφρυνση από την κυκλοφοριακή ασφυξία στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη κατά 20%.
Το Μετρό, σύγχρονο με εντυπωσιακές τεχνολογικές και ψηφιακές εφαρμογές θα προσφέρει χωρίς άλλο υψηλή ποιότητα μετακίνησης σε όσους θα το χρησιμοποιούν και θα δημιουργεί μελαγχολικές σκέψεις σε όσους το συγκρίνουν λ.χ με τα αστικά λεωφορεία .
Το κυκλοφοριακό όμως είναι περίπλοκο πρόβλημα το οποίο λύνεται με συνολικότερη θέαση και με συνδυασμούς λύσεων που περιλαμβάνουν και άλλα μέσα σταθερής τροχιάς αλλά και την ποδηλατοκίνηση, την ηλεκτροκίνηση και την θαλάσσια συγκοινωνία σε ένα σύστημα που μπορεί να πάρει μπρος μόνο με πολιτικές βιώσιμης κινητικότητας.
Τούτο ούτε στην Αθήνα δεν έχει επιτευχθεί, πόσο μάλλον στη Θεσσαλονίκη που ακόμα είναι στα «σπάργανα».
Μετά την αναμενόμενη κοσμοσυρροή στα πρώτα δρομολόγια στις 30 Νοεμβρίου – σύμφωνα μεν ανακοίνωση του πρωθυπουργού- και την εικόνα που θα κάνει τον γύρο του κόσμου, θα αρχίσει και η συζήτηση για το τι μπορεί να αλλάξει στην εικόνα της πόλης και την ποιότητα της καθημερινής ζωής.
Τα 9,5 χιλιόμετρα της βασικής γραμμής με τους 13 σταθμούς του μετρό της Θεσσαλονίκης δημιουργούν αισιοδοξία πως εκτός από το κυκλοφοριακό θα έχουν και θετική συμβολή στην υπόθεσης της πράσινης μετάβασης, ενώ παράλληλα κλείνουν έναν κύκλο εσωστρέφειας και κατήφειας στην πόλη για τις καθυστερήσεις δεκαετιών στα μεγάλα έργα πνοής στην πόλη.
Τα λεωφορεία σε ένα καλοδουλεμένο σύστημα αρμονικής συνύπαρξης με το Μετρό επιβάλλεται να λειτουργούν τουλάχιστον στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Ένα άλλο στοίχημα είναι η ολοκλήρωση και λειτουργία της λεγόμενης επέκτασης προς Καλαμαριά η οποία αναμένεται να παραδοθεί στα τέλη του 2025 και η ακόμα πιο κρίσιμη επέκταση προς τα δυτικά η οποία θα εξυπηρετήσει εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες.