Στη χώρα μας εδώ και πολλές δεκαετίες ισχύει μια ιδιότυπη αγάπη για πτυχία και ακαδημαϊκούς τίτλους και ένα χαρακτηριστικό για την ελληνική κοινωνία φαινόμενο να ταυτίζεται η κοινωνική επιτυχία με τον αριθμό μεταπτυχιακών και διδακτορικών πτυχίων.
Σε άλλες χώρες πολλοί νέοι από τα χρόνια τους γυμνασίου ακόμα επιδιώκουν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία, κατάρτιση και δεξιότητες που θα τους εντάξουν όσο πιο γρήγορα γίνεται στην αγορά εργασίας. Στην Ελλάδα όμως η πολυετής και πολυδάπανη αναζήτηση της επιτυχίας μέσω τίτλων καλά κρατεί.
Η είδηση έρχεται από τις ΗΠΑ: Μόλις το 41% των εκπροσώπων της γενιάς Ζ (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1998 και 2015) «εμπιστεύεται τα κολέγια και τα πανεπιστήμια των ΗΠΑ» και αυτό είναι το χαμηλότερο ποσοστό από οποιαδήποτε άλλη γενιά.
Η πανδημία του κορωνοϊού και οι αλλαγές που προκάλεσε, αλλά και το αυξανόμενο κόστος των κολεγίων αλλάζει τη στάση των νέων απέναντι στην ανώτατη εκπαίδευση. Με άλλα λόγια, η λεγόμενη γενιά Ζ (Gen Z), γυρίζει για πρώτη φορά την πλάτη στα πανεπιστήμια και αλλάζει τα δεδομένα όχι μόνο στην παιδεία, αλλά και στην παγκόσμια αυριανή αγορά εργασίας.
«Η πανδημία με έχει κάνει λιγότερο ενδιαφερόμενο για την επιδίωξη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», λένε πολλοί μαθητές απαντώντας σε έρευνες
Αυτή η στάση μεταφράστηκε σε μείωση κατά 8% στις εγγραφές στα κολέγια από το 2019 έως το 2022, δείχνοντας πώς η φοίτηση στο κολέγιο δεν είναι πλέον δεδομένη για τη Gen Z που «καταναλωμένη» από τη θλίψη της εποχής της πανδημίας και με την γνωστή της απάθεια, αλλάζει τα δεδομένα.