Οι έφηβοι μεγαλώνουν πιο αργά σε διαφορά πεδία σε σύγκριση με τους ομολόγους τους του 20ού αιώνα. Μπαίνουν στην εργασία πιο αργά, δεν δοκιμάζουν αλκοόλ, αργούν να γνωρίσουν το σεξ, όπως και να μάθουν να οδηγούν αμάξια.
Υπάρχει η παιδική ηλικία, η ενηλικίωση και το «ακατάστατο» κομμάτι ενδιάμεσα. Αυτό που ενέπνευσε ποιητές, σκηνοθέτες, μουσικούς. Έτσι ορίσαμε την «εφηβεία» από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, τότε που το τυφλό ένστικτο του καπιταλισμού πρόβλεψε πως μια καινούργια αγορά γελιόταν στις στάχτες του πολέμου.
Μετά το 1945 ο κόσμος στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη δεν ήθελε να ακούσει ξανά για πεδία μαχών του πολέμου. Κάθε οικογένεια είχε τρία και τέσσερα παιδιά μιας γενιάς που ονομάστηκε baby boomers.
Βγήκαν τότε δίσκοι για νέους, γυρίστηκαν ταινίες για «επαναστατημένους νέους», ήρθαν ρούχα και άλλα προϊόντα. Η εφηβεία αποτέλεσε γκρουπ καταναλωτών.
Σήμερα όμως, όπως προκύπτει από πολλές ενδείξεις, ήρθε η ώρα για μια νέα κοινωνική κατηγορία. Το πως οι σημερινοί έφηβοι αλλάζουν τα δεδομένα, είναι ένα θέμα που αναδεικνύει η ιστοσελίδα BBC FUTURE.
Στη δεκαετία του 1950, οι έφηβοι αναδείχθηκαν ως πρωτοπόροι της μόδας, της μουσικής, του κινηματογράφου και του χορού.
Γύρω στη δεκαετία του 1950, μπορείτε επίσης να βρείτε ανέκδοτες αποδείξεις ότι οι πολιτισμικές αντιλήψεις των εφήβων ως … επώδυνων εφήβων έγιναν ευρύτερα γνωστές, με παράπονα για τα πειράματα ανατροφής παιδιών σε εφηβεία. Το 1955, για παράδειγμα, μια γυναίκα που λεγόταν Mrs G έγραψε στη Mary Brown, μια συγγραφέα της βρετανικής εφημερίδας Daily Mirror, παραπονούμενη για τον γιο της: “Είναι αναιδής και σκυθρωπός… γιατί να αλλάξει ένα αγόρι έτσι;” έγραψε. “Αγανακτεί με οποιεσδήποτε ερωτήσεις. Το καλύτερο που παίρνω είναι ένα ευγενικό ναι ή όχι και το χειρότερο ένα θυμωμένο βλέμμα που μου λέει ξεκάθαρα «να ασχολούμαι με τη δουλειά μου.”
Όλα αυτά σημαίνουν ότι ο έφηβος όπως τον ξέρουμε ήταν σε μεγάλο βαθμό μια εφεύρεση του 20ου αιώνα. Το ερώτημα είναι, θα αλλάξουν ξανά αυτές οι πολιτιστικές αντιλήψεις στο μέλλον;
Τις τελευταίες δεκαετίες ή δύο, υπήρξαν πάντως μερικές ενδιαφέρουσες αλλαγές στα χαρακτηριστικά του εφήβου.
“Ένας 17-18χρονος στις ΗΠΑ είναι τώρα λιγότερο πιθανό να έχει δοκιμάσει αλκοόλ, να έχει κάνει σεξ ή να έχει αποκτήσει το δίπλωμα οδήγησης, σε σχέση με έναν έφηβο πριν από 20 χρόνια”, γράφει η Jean Marie Twenge , Αμερικανίδα ψυχολόγος που ερευνά τις διαφορές των γενεών, συμπεριλαμβανομένων των εργασιακών αξιών, των στόχων ζωής και των κοινωνικών στάσεων.
Είναι εντυπωσιακές και ενδιαφέρουσες αλλαγές στα χαρακτηριστικά του εφήβου. Η Jean Twenge στέλεχος του Κρατικού Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο σημειώνει επίσης ότι οι έφηβοι μεγαλώνουν πιο αργά σε διαφορά πεδία σε σύγκριση με τους ομολόγους τους του 20ού αιώνα. Ένα παιδί 13-14 ετών είναι λιγότερο πιθανό να έχει δουλέψει ή να έχει βγει ραντεβού. Εν τω μεταξύ, άλλα μέτρα της πρώιμης ενηλικίωσης, όπως η εφηβική εγκυμοσύνη, έχουν φτάσει σε ιστορικά χαμηλά στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Η Twenge επισημαίνει μια σειρά από λόγους για τους οποίους η ενηλικίωση επιβραδύνεται. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνολογία και το διαδίκτυο έχουν παίξει σημαντικό ρόλο, πράγμα που σημαίνει ότι περισσότερη αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους συμβαίνει στο διαδίκτυο και στο σπίτι, όπου το σεξ, ο πειραματισμός και τα προβλήματα είναι ίσως πια λιγότερο πιθανά. Για το λόγο αυτό, αποκαλεί αυτή την τελευταία σοδειά νέων ανθρώπων ως γενιά «iGen» και έχει γράψει ένα βιβλίο για τα χαρακτηριστικά τους.
Ωστόσο, επισημαίνει επίσης ότι ορισμένες από αυτές τις τάσεις είχαν ήδη ξεκινήσει πριν από τη διαδικτυακή κουλτούρα του 21ου αιώνα, και έτσι το διαδίκτυο δεν μπορεί να κατηγορηθεί πλήρως.
Σε πιο δύσκολες στιγμές της ιστορίας, οι έφηβοι αναγκάστηκαν να ενηλικιωθούν κοινωνικά βιαίως και να ακολουθήσουν μια «στρατηγική γρήγορης ζωής», μεγαλώνοντας γρηγορότερα, αναπαραγόμενοι νωρίτερα και εστιάζοντας στις βασικές ανάγκες.
Τώρα η ζωή στη Δύση είναι γενικά πιο επιεικής και οι οικογένειες είναι πιο πλούσιες –τουλάχιστον κατά μέσο όρο– και επομένως είναι δυνατό για τους έφηβους να ακολουθήσουν μια «στρατηγική αργής ζωής», καθυστερώντας τη μετάβαση σε συμπεριφορές ενηλίκων.
«Σε στιγμές και μέρη όπου οι άνθρωποι ζουν περισσότερο, η υγειονομική περίθαλψη είναι καλύτερη και η εκπαίδευση διαρκεί περισσότερο για να ολοκληρωθεί, οι άνθρωποι συνήθως επιλέγουν να κάνουν λιγότερα παιδιά και να τα αναθρέψουν πιο προσεκτικά», εξηγεί η Twenge.
Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι ιστορικοί σημειώνουν επίσης ότι η κοινωνική στάση απέναντι στα δικαιώματα των νέων μεταβλήθηκε σε πολλά δυτικά έθνη: η αίσθηση ότι οι νέοι είχαν καθήκον να υπηρετήσουν τους γονείς τους αποδυναμώθηκε και οι δικές τους επιθυμίες και αξίες άρχισαν να ακούγονται περισσότερο. .
Και ένας τομέας της κοινωνίας που άκουγε περισσότερο αυτές τις ανάγκες; Εμπόριο. Στη δεκαετία του 1950, οι εταιρείες συνειδητοποίησαν ότι οι έφηβοι θα μπορούσαν επίσης να είναι παράγοντες επιρροής. Ήταν σε θέση να καθορίζουν τις τάσεις και να διαδίδουν τις μόδες, και επομένως μπορούσαν να διατεθούν στο εμπόριο για μεγάλο κέρδος.
Όπως σημείωσε ένας αρθρογράφος του New Yorker το 1958: «Σε κάποιο βαθμό, η εφηβική αγορά – και, στην πραγματικότητα, η ίδια η έννοια του εφήβου – έχει δημιουργηθεί από τους επιχειρηματίες που την εκμεταλλεύονται».
Τότε το θέμα ήταν να αξιοποιηθεί η εξέγερση, τα hot-rods και το rock n’ roll. Σήμερα είναι το TikTok! Αλλά το θέμα είναι ότι η αντίληψη των εφήβων ως κουλ, που καθορίζουν τις τάσεις και με επιρροή ήταν –και εξακολουθεί να είναι– εξίσου η δημιουργία του εμπορίου και η χρήση των μέσων ενημέρωσης όσο και μια αντανάκλαση της πραγματικότητας.