Η κυκλική οικονομία είναι ένα παραγωγικό και καταναλωτικό μοντέλο, το οποίο περιλαμβάνει την επαναχρησιμοποίηση, ανακατασκευή και ανακύκλωση των υπαρχόντων υλικών και προϊόντων όσο το δυνατόν περισσότερο προκειμένου να παραταθεί ο κύκλος ζωής τους. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η αποδοτικότητα των πρώτων υλών μέσω της χρήσης τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και μειώνειται δραστικά η ζήτησή μας σε πόρους, δημιουργώντας μια πιο βιώσιμη κοινωνία για το παρόν αλλά και για τις μελλοντικές γενιές.
Στην πράξη, η κυκλική οικονομία υποδηλώνει τη μείωση των αποβλήτων στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο. Όταν ένα προϊόν φτάνει στο τέλος της ζωής του, τα υλικά κατασκευής του διατηρούνται μέσα στην οικονομία για να χρησιμοποιηθούν ξανά και ξανά δημιουργώντας προστιθέμενη αξία στο προϊόν. Το μοντέλο αυτό βασίζεται σε μεγάλες ποσότητες φθηνών και εύκολα προσβάσιμων υλικών και ενέργειας και έρχεται σε αντιπαράθεση με το παραδοσιακό μοντέλο οικονομίας το οποίο βασίζεται στο πρότυπο “παίρνω-φτιάχνω-καταναλώνω-πετώ”. Πρόκειται για τη δημιουργία μιας οικονομίας που λειτουργεί σε αρμονία με τον φυσικό μας κόσμο.
Στις επιχειρήσεις η κυκλική οικονομία αρχίζει να εμφανίζεται ως όρος όλο και πιο συχνά. Στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ παρουσιάστηκαν στοιχεία τα οποία παρουσιάζουν ότι η εισαγωγή τέτοιων αλλαγών θα μπορούσε να αναπτύξει μια αγορά αξίας 4,1 τρισεκατομμυρίων ευρώ από τώρα έως το 2030. Επίσης, το Διεθνές Γραφείο Εργασίας εκτιμά ότι η μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία θα μπορούσε να δημιουργήσει έξι εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως, καθώς οι εταιρείες επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο δημιουργίας χρημάτων σε έναν κόσμο που αλλάζει.
Σε αυτό το πλαίσιο ο επιχειρηματικός κόσμος μπορεί να αδράξει τις ευκαιρίες που προσφέρονται για την παράταση της διάρκειας ζωής των προϊόντων, και τη δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων που θα διαρκούν πολύ περισσότερο. Ο σχεδιασμός για την κυκλικότητα είναι το σημείο έναρξης της ανάπτυξης κάθε νέου προϊόντος ή υπηρεσίας στην κυκλική οικονομία. Αυτοκίνητα, υπολογιστές, οικιακές συσκευές, συσκευασίες και πολλά άλλα προϊόντα μπορούν να σχεδιαστούν µε γνώμονα την ανθεκτικότητα, την επαναχρησιμοποίηση, την επισκευή, την ανακατασκευή και την ανακύκλωση. Για την επιτάχυνση της μετάβασης σε μια κυκλική οικονομία, είναι απαραίτητη η επένδυση στην καινοτομία και η παροχή υποστήριξης για την προσαρμογή της βιομηχανικής βάσης..
Στην Ελλάδα η κυκλική οικονομία μπορεί να τροφοδοτήσει ένα ποιοτικό άλμα στην οικονομία, που θα αποτελεί αναπτυξιακό μετασχηματισμό. Δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, τροφοδοτεί την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, τη δημιουργία νέων επαγγελμάτων και την κοινωνική οικονομία, που είναι ακόμα σε πολύ χαμηλό επίπεδο στην Ελλάδα. Η κυκλική οικονομία θα πρέπει να αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά της βιομηχανικής στρατηγικής, καθιστώντας δυνατή την κυκλικότητα σε νέους τομείς και κλάδους
Παράλληλα, πρέπει να δοθεί έμφαση στις δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης των καταναλωτών, σε σχολεία και εταιρείες– για το ότι “κυκλική οικονομία” δεν είναι μόνο τα σκουπίδια. Είναι η διαχείριση τροφίμων, το πώς αγοράζουμε, νοικιάζουμε και χρησιμοποιούμε προϊόντα. Τέτοιες δράσεις είναι κρίσιμες, μεταξύ άλλων, και για την κάμψη των αντιδράσεων που εμφανίζονται συχνά σε τοπικές κοινωνίες που εμποδίζουν ή καθυστερούν επενδύσεις.