Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) μπαίνει πια σε κάθε επάγγελμα. Για κάποιους ανοίγει ευκαιρίες, για άλλους δημιουργεί σοβαρές πιέσεις. Μια πρόσφατη μελέτη της Microsoft, που παρουσιάστηκε από το GQ, δείχνει ότι ο αυτοματισμός αλλάζει ήδη τον τρόπο που εργαζόμαστε και ότι μέσα στα επόμενα 10 χρόνια ορισμένα επαγγέλματα θα χρειαστεί να μετασχηματιστούν – ή θα δουν μεγάλο μέρος των καθηκόντων τους να το αναλαμβάνει η ΑΙ.
Κεντρικό συμπέρασμα: όσο πιο πολλές επαναλαμβανόμενες, προβλέψιμες και “γραφειοκρατικές” εργασίες έχει ένα επάγγελμα, τόσο πιο εύκολα αυτοματοποιείται. Αντίθετα, ρόλοι με ενσυναίσθηση, χειρωνακτικές δεξιότητες ή πολύπλοκη κρίση είναι πιο ανθεκτικοί.
Πώς έγινε η αξιολόγηση
Η Microsoft ανέλυσε τη χρήση του Copilot και μέτρησε τι ποσοστό των καθημερινών εργασιών κάθε επαγγέλματος μπορεί να αναλάβει η ΑΙ.
Αν η ΑΙ μπορεί να κάνει ≈30% των εργασιών, τότε μιλάμε για ενίσχυση παραγωγικότητας.
Αν όμως ο πυρήνας του επαγγέλματος είναι σχεδόν όλος επαναλαμβανόμενος ή βασίζεται σε τυποποιημένη επικοινωνία, τότε ο κίνδυνος αντικατάστασης μεγαλώνει.
Τα 10 επαγγέλματα με τη μεγαλύτερη έκθεση στην ΑΙ
Διερμηνείς και μεταφραστές
Τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα μεταφράζουν ήδη με πολύ καλή ακρίβεια. Η ανθρώπινη απόχρωση, ο πολιτισμικός κώδικας και η εξειδικευμένη ορολογία κρατούν τον άνθρωπο στο παιχνίδι – αλλά ο βασικός όγκος δουλειάς αυτοματοποιείται.
Ιστορικοί
Όχι η ιστορική σκέψη – αλλά η αναζήτηση, ταξινόμηση και διαχείριση τεράστιων αρχείων. Η ΑΙ το κάνει γρήγορα. Η ερμηνεία και η σύνθεση παραμένουν ανθρώπινες.
Αεροσυνοδοί
Ανακοινώσεις, πληροφορίες, μεταφράσεις μπορούν να αυτοματοποιηθούν. Όμως ασφάλεια, service και διαχείριση κρίσεων μένουν σε ανθρώπους. Άρα: όχι πλήρης αντικατάσταση, αλλά «σπάσιμο» του ρόλου.
Εκπρόσωποι πωλήσεων
Τα πρώτα mails, τα follow-ups και τα scripts μπορεί να τα γράφει η ΑΙ. Το κλείσιμο, η σχέση και η διαπραγμάτευση δύσκολα.
Συγγραφείς και λογοτέχνες
Η ΑΙ γράφει γρήγορα βασικά κείμενα, περιγραφές, ακόμα και προσχέδια. Η ποιότητα, το ύφος και η πρωτοτυπία όμως χρειάζονται editor/δημιουργό.
Προγραμματιστές CNC
Ο έλεγχος και η παραγωγή κώδικα για μηχανήματα γίνεται όλο και πιο αυτοματοποιημένα. Χρειάζεται όμως τεχνικός να εγκρίνει και να επιβλέπει.
Εκπρόσωποι εξυπηρέτησης πελατών
Chatbots και φωνητικοί βοηθοί αναλαμβάνουν τα επαναλαμβανόμενα. Τα δύσκολα cases και η ανθρώπινη διαχείριση παραπόνων μένουν σε άτομα.
Τηλεφωνικοί πάροχοι / call centers
Η ΑΙ μπορεί ήδη να κάνει δρομολόγηση κλήσεων, απλές απαντήσεις και αναγνώριση πρόθεσης. Άρα ο όγκος της «εύκολης» δουλειάς μειώνεται.
Υπάλληλοι ταξιδιωτικών πρακτορείων και πωλητές εισιτηρίων
Οι κρατήσεις, οι αλλαγές και η τιμολόγηση μπορούν να γίνουν από έξυπνα συστήματα. Ο άνθρωπος μένει για custom ταξίδια ή corporate ταξιδιωτική πολιτική.
Ραδιοφωνικοί εκφωνητές και DJs
Συνθετικές φωνές, αυτόματα playlists, personalized ραδιόφωνο. Εκεί που υπάρχει πρόσωπο, άποψη και live παρουσία, ο ρόλος αντέχει.
Ποιοι κινδυνεύουν λιγότερο;
Η ίδια μελέτη λέει το αυτονόητο που καμιά φορά ξεχνάμε: ό,τι χρειάζεται χέρια, σώμα ή ενσυναίσθηση, αυτοματοποιείται πολύ πιο δύσκολα.
Άρα πιο «ανθεκτικά» φαίνονται:
κατασκευές, τεχνικά επαγγέλματα
υγεία (νοσηλευτική, οδοντιατρική κ.λπ.)
ρόλοι με φυσική παρουσία και φροντίδα

