Με κοινή απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση, και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, καθορίζονται οι πράξεις του ΔΕΣΦΑ ως φορέα υλοποίησης του μεγάλου έργου κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης στη Δυτική Μακεδονία. Η απόφαση εξειδικεύει το συνολικό κόστος, το ύψος της επιχορήγησης, τον τρόπο καταβολής της χρηματοδότησης και τις υποχρεώσεις του Διαχειριστή.
Σύμφωνα με το κείμενο της απόφασης, το έργο θα χρηματοδοτηθεί από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027, καλύπτοντας μέρος του συνολικού προϋπολογισμού, ο οποίος είχε αρχικά εκτιμηθεί σε 167 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η επιχορήγηση μπορεί να φθάσει έως και το 41,88% μέσω του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.
Το τεχνικό αντικείμενο του έργου
Το έργο αφορά την επέκταση του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου μέσω της κατασκευής νέου κλάδου υψηλής πίεσης, συνολικού μήκους 157 χιλιομέτρων. Αναλυτικά, προβλέπονται:
Κύριος αγωγός 93,4 χλμ., διαμέτρου 30”, από το βαλβιδοστάσιο Τρικάλων Ημαθίας έως νέο βαλβιδοστάσιο στα Κομνηνά Πτολεμαΐδας.
Κλάδος 29,8 χλμ. (14”) για τη σύνδεση με νέο Μετρητικό Σταθμό στην Καρδιά.
Κλάδος 3,4 χλμ. (10”) προς τον Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό στον Άσπρο Σκύδρας.
Κλάδος 9,1 χλμ. (10”) για τη σύνδεση με τον Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό στον Περδίκκα Εορδαίας.
Κλάδος 21,3 χλμ. (10”) για την τροφοδοσία Βέροιας και Νάουσας.
Όλες οι απαιτούμενες συνοδευτικές εγκαταστάσεις, βαλβιδοστάσια και πρόνοιες για μελλοντικές επεκτάσεις.
Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται και η κατασκευή Μετρητικού Σταθμού στην Καρδιά, με δυναμικότητα 50.000 Nm³/h. Η λειτουργία του θα επιτρέπει την τροφοδότηση μονάδας Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη τηλεθέρμανση Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και Αμυνταίου μετά την οριστική παύση των λιγνιτικών μονάδων.
Στόχος: δίκαιη μετάβαση και μείωση εκπομπών
Η απόφαση υπογραμμίζει ότι το φυσικό αέριο αποτελεί μεταβατικό καύσιμο στην πορεία απολιγνιτοποίησης της χώρας. Το έργο χαρακτηρίζεται κρίσιμη υποδομή για την «δίκαιη μετάβαση» της Δυτικής Μακεδονίας, καθώς επιτρέπει τη συνέχιση της τηλεθέρμανσης με καύσιμο φυσικό αέριο και την αντικατάσταση περισσότερο ρυπογόνων πηγών ενέργειας.
Παράλληλα, εντάσσεται στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, με τον αγωγό να έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί μελλοντικά να μεταφέρει υδρογόνο σε ποσοστό έως 100%, ενισχύοντας την ανάπτυξη της αγοράς ανανεώσιμων αερίων στη Βόρεια Ελλάδα.
Το έργο, σύμφωνα με το Υπουργείο, θα συμβάλει ουσιαστικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, στη θωράκιση των ενεργειακών αναγκών της περιοχής και στη δημιουργία υποδομών προσαρμοσμένων στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης.

