Απόσπασμα από το βιβλίο “Αυτοδιοίκηση και Επιχειρηματικότητα” των Ν. Βαρσακέλη, Χρ. Κουτσουλιάνου, Ε. Ζήκου, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, 2010
Επιχειρηματικότητα στη Μελβούρνη, Αυστραλία
Η περιοχή
H Μελβούρνη είναι η πρωτεύουσα της Πολιτείας της Βικτόρια και η δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη στην Αυστραλία. Το Melbourne City Center, γνωστό ως «Κεντρική Επιχειρηματική Περιοχή» ή CBD είναι το κομβικό σημείο της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής. Στα τέλη του 2009, η ευρύτερη γεωγραφική περιοχή είχε πληθυσμό περίπου 4 εκατομμύρια κατοίκους
Η Μελβούρνη σήμερα, αποτελεί σημαντικό κέντρο για τις τέχνες, το εμπόριο, την εκπαίδευση, την ψυχαγωγία, τον αθλητισμό και τον τουρισμό. Συχνά αναφέρεται ως «η πολιτιστική πρωτεύουσα της Αυστραλίας». Είναι η γενέτειρα πολιτιστικών θεσμών όπως ο αυστραλιανός κινηματογράφος και τηλεόραση, το αυστραλιανό ποδόσφαιρο, το αυστραλιανό ιμπρεσσιονιστικό κίνημα τέχνης και το αυστραλιανού στυλ χορού και αποτελεί κέντρο για την παραδοσιακή και σύγχρονη μουσική της Αυστραλίας.
Η Μελβούρνη έχει ονομασθεί ως Beta World City + από το δίκτυο GaWC Research του Loughborough University και ως πόλη της Λογοτεχνίας από το δίκτυο Creative Cities της UNESCO, ενώ αποτελεί παγκοσμίως μια από τις τρεις πιo βιώσιμες πόλεις, σύμφωνα με το Economist Intelligence Group Unit (2002), μια από τις δέκα κορυφαίες Global University Cities από τo RMIT’s Global University Cities Index (2006) και μια από τις είκοσι κορυφαίες από την Global Innovation Cities (2007).
Η οικονομία της Μελβούρνης είναι διαφοροποιημένη με ιδιαίτερα πλεονεκτήματα στη χρηματοδότηση, τις κατασκευές, την εκπαίδευση, την έρευνα και τον τουρισμό. Στην πόλη εδρεύουν πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Αυστραλίας, συμπεριλαμβανομένων των πέντε μεγαλύτερων της χώρας (με βάση τα έσοδα), και πέντε από τις έξι της χώρας (με βάση την κεφαλαιοποίηση της αγοράς) και αντιπροσωπευτικά όργανα όπως το Συμβούλιο Επιχειρηματικότητας και το Συμβούλιο των Συνδικάτων της Αυστραλίας.
Η Μελβούρνη είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Αυστραλίας διεκπεραιώνοντας εμπορεύματα αξίας 75 δις. $ κάθε χρόνο και το 39% του εμπορίου μέσω εμπορευματοκιβωτίων της Αυστραλίας. Το αεροδρόμιο της Μελβούρνης είναι σημείο εισόδου για τους ντόπιους και τους διεθνείς επισκέπτες και το δεύτερο σε δραστηριότητα της Αυστραλίας.
Η πόλη κατείχε την 34η θέση στη βαθμολογία ανάμεσα σε 50 χρηματοοικονομικές πόλεις, μεταξύ της Βαρκελώνης και της Γενεύης, και δεύτερη μετά το Σίδνεϋ (14ο) στην Αυστραλία.
Η Μελβούρνη είναι και το κέντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Αυστραλίας, που περιλαμβάνει την έδρα και τις εγκαταστάσεις παραγωγής της Ford και της Toyota, των κινητήρων Holden. Επίσης, είναι τόπος καταγωγής πολλών άλλων επιχειρήσεων του μεταποιητικού τομέα. Ειδικότερα η βιομηχανία πληροφορικής και τεχνολογίας των επικοινωνιών (ICT) απασχολεί πάνω από 60.000 άτομα, το ένα τρίτο του αντίστοιχου εργατικού δυναμικού της Αυστραλίας ΤΠΕ).
Ο τουρισμός παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην οικονομία της Μελβούρνης. με περίπου 7,6 εκατομμύρια εγχώριους και 1,88 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες το 2004. Επίσης, η Μελβούρνη έχει προσελκύσει την διοργάνωση ενός μεγάλου αριθμού εθνικών και διεθνών συνεδρίων. Το 2006 ξεκίνησε η κατασκευή ενός διεθνούς συνεδριακού κέντρου 5000 θέσεων, αξίας 1 δις. $, και ενός επιχειρηματικού πάρκου δίπλα στο εκθεσιακό κέντρο της Μελβούρνης με την αναδιαμόρφωση των Docklands, μια επένδυση που ανέρχεται σε δισεκατομμύρια δολάρια.
Το Δημοτικό Συμβούλιο της Μελβούρνης κυβερνά την πόλη της Μελβούρνης. Ωστόσο, ο προϊστάμενος του συμβουλίου της πόλης της Μελβούρνης, o Δήμαρχος της Μελβούρνης, αντιμετωπίζεται συχνά ως εκπρόσωπος ολόκληρης της μητροπολιτικής περιοχής της Μελβούρνης. Το υπόλοιπο της μητροπολιτικής περιοχής διαιρείται σε περιοχές που έχουν τοπικά συμβούλια.
Η πολιτική
Ο Δήμος της Μελβούρνης έχει δημιουργήσει τον φορέα Enterprise Melbourne με σκοπό την οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Μέσα από το Enterprise Melbourne οι επιχειρήσεις έχουν εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία για το πώς θα ξεκινήσουν ή θα μεγαλώσουν τα μεγέθη τους. Το Enterprise Melbourne διοικείται από συμβούλιο με πρόεδρο τον Δήμαρχο της πόλης και μέλη εκπροσώπους βασικών τομέων της οικονομίας της πόλης, όπως ο τουρισμός, οι κατασκευές, ο χρηματοπιστωτικός και η βιοτεχνολογία.
Το Συμβούλιο του Enterprise Melbourne καθοδηγεί την οικονομική ανάπτυξη της πόλης σε πέντε βασικούς τομείς:
- Αύξηση την επιχειρηματικής ικανότητας, της εμπειρίας, της καινοτομίας και του επιχειρηματικού πνεύματος ώστε να καταστεί η πόλη ελκυστική για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων.
- Ενθάρρυνση των εξαγωγών και της διεθνούς διασύνδεσης.
- Ενθάρρυνση της έρευνας και της καινοτομίας.
- Δημιουργία επιχειρηματικής κοινότητας στην Μελβούρνης και δημιουργία ευκαιριών συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων της Μελβούρνης.
- Ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ του Enterprise Melbourne, της ομοσπονδιακής και περιφερειακής κυβέρνησης, των επιμελητήριων και άλλων οικονομικών φορέων.
Ένα από τα προγράμματα που εφαρμόζει το Enterprise Melbourne είναι οι λεγόμενες «ευκαιρίες μάρκετινγκ» (marketing opportunities). Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος αναπτύσσονται οι παρακάτω δράσεις:
- Ευκαιρίες μάρκετινγκ στον τουρισμό
- Handbills
- Διαφήμιση στον δρόμο
- Επιδοτήσεις και υποστήριξη χορηγιών
- Υποστήριξη μάρκετινγκ
- Έπαινοι Δημάρχου
Οι περισσότερες επιχειρήσεις χρειάζονται κάποιο σύστημα «σηματοδότησης» για να τους αναγνωρίζουν οι πελάτες. Η πόλη της Μελβούρνης εκδίδει τις άδειες για τις φορητές διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους. Αυτό εξασφαλίζει ότι οι διαφημιστικοί πίνακες τοποθετούνται στη σωστή θέση ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια, και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών αλλά και η βούληση των κατοίκων της περιοχής. Να τονίσουμε ότι άδειες δίνονται μόνο στις επιχειρήσεις που λειτουργούν στα όρια του δήμου.
Τα διαφημιστικά φυλλάδια είναι ένας καλός τρόπος προώθησης για μια επιχείρησή, ιδιαίτερα εάν αυτή είναι μικρή. Στόχος είναι να φτάσουν πληροφορίες σχετικά με το προϊόν ή την υπηρεσία, αλλά και την ίδια την επιχείρηση, στον πιθανό πελάτη. Όλες οι επιχειρήσεις χρειάζονται άδεια από τον δήμο της Μελβούρνης πριν διανείμουν τα ιπτάμενα διαφημιστικά φυλλάδια μέσα στα όρια του δήμου.
Για την τόνωση του επιχειρηματικού πνεύματος, ο δήμαρχος της πόλης κάθε χρόνο σε ειδική τελετή απονέμει επαίνους σε ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων που διατηρούνται σε ζωή για αρκετά χρόνια. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ενθαρρύνονται οι νέοι άνθρωποι, αλλά και οι νέοι επιχειρηματίες, να αναπτύξουν μακροπρόθεσμους στόχους για τις επιχειρήσεις της πόλης τους. Πιο συγκεκριμένα, οι έπαινοι είναι ανοικτοί σε:
- Νυν ιδιοκτήτες ανεξάρτητων μικρών επιχειρήσεων που λειτουργούν συνεχώς για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο στην πόλη της Μελβούρνης.
- Οικογενειακές επιχειρήσεις πολλών γενεών, οποιουδήποτε μεγέθους, που ελέγχονται από την ίδια οικογένεια στην πόλη της Μελβούρνης, με ελάχιστη λειτουργία 10 ετών από τον νυν ιδιοκτήτη.
Δεδομένου ότι το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2005, περισσότεροι από 200 ιδιοκτήτες μικρών και οικογενειακών επιχειρήσεων έχουν τιμηθεί με επαίνους. Δεκαπέντε από τους επαίνους απονεμήθηκαν σε επιχειρηματίες που αναπτύσσουν δραστηριότητα στο δήμο για περισσότερο από 50 χρόνια.
Λόγοι επιτυχίας …
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, η Μελβούρνη θεωρείται η πολιτιστική πρωτεύουσα της Αυστραλίας. Σε μια πόλη με προοδευτικούς κατοίκους, οι δράσεις που αναλαμβάνει το Enterprise Melbourne μπορεί να γίνουν ευκολότερα αποδεκτές. Επιπλέον, καθώς η πόλη είναι το κέντρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης και των υπόλοιπων εφαρμοσμένων τεχνών, τα προγράμματα μάρκετινγκ που εφαρμόζει ο δήμος για την τόνωση της δραστηριότητας των τοπικών επιχειρήσεων μπορούν να είναι καλύτερα σχεδιασμένα καλλιτεχνικά και εμπορικά και να έχουν κατά συνέπεια μεγαλύτερη απήχηση.
Εμπόδια και λύσεις που υιοθετήθηκαν…
Μερικά από τα προγράμματα προώθησης μάρκετινγκ που προωθεί το Enterprise Melbourne αναπτύσσονται σε δημόσιο χώρο, όπως η κινητή διαφήμιση, τα ταμπλό, τα φυλλάδια κλπ. Σε μια πόλη όμως που έχει δώσει την σημασία που αναλογεί σε μια από τις τρεις πιο βιώσιμες πόλης του πλανήτη σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος, αισθητικής, ποιότητας αστικού περιβάλλοντος τέτοιες ενέργειες προώθησης μάρκετινγκ δεν μπορούν να ταιριάξουν. Το Enterprise Melbourne με την συνδρομή του δήμου προσπαθεί να συμβιβάσει την ποιότητα του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη, περιορίζοντας τον αριθμό των διανομών , ταμπλό κλπ και βοηθώντας τους επιχειρηματίες στην βελτίωση της αισθητικής των προωθητικών τους ενεργειών.
Η δράση του Προγράμματος «Τουριστικές ευκαιρίες μάρκετινγκ»
Οι ευκαιρίες που προσφέρει ο Δήμος της Μελβούρνης για ανάπτυξη των επιχειρήσεων και πρόσβαση στους τουρίστες είναι πολλές. Πιο συγκεκριμένα, προσφέρει , επικοινωνία με περίπου δυο εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο και τοποθέτηση του μηνύματος μάρκετινγκ και του προφίλ μιας εταιρείας στα τουριστικά κέντρα.
Ειδικότερα, ο Δήμος της Μελβούρνης, προκειμένου να ενημερώσει τους τουρίστες λειτουργεί δυο κέντρα πληροφόρησης. Το Visitor Centre at Federation Square (MVC) και το Visitor Booth in the Bourke Street Mall (MVB) τα οποία είναι ανοιχτά 7 ημέρες την εβδομάδα προκειμένου να εξυπηρετούν όλους τους τουρίστες. Τις υπηρεσίες που παρέχουν τα δυο αυτά κέντρα χρησιμοποιούν πάνω από ένα εκατομμύριο τουρίστες κάθε χρόνο.
Η επιτυχία των κέντρων πληροφόρησης των επισκεπτών, όπως το MVC και το MVB στηρίζονται στο βάθος και στο εύρος της προσφερόμενης πληροφορίας. Ο δήμος της Μελβούρνης λειτουργεί και διαχειρίζεται το MVC ΚΑΙ ΤΟ MVB συνεργαζόμενος με τον τουριστικό κλάδο, ώστε να μπορέσει να εξασφαλίσει τη διαθεσιμότητα μιας ευρείας σειράς πληροφοριών για όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που ενδιαφέρουν τους τουρίστες.
Πιο συγκεκριμένα, το Melbourne Visitor Centre παρουσιάζει αυτή την περίοδο περίπου 550 διαφορετικά διαφημιστικά φυλλάδια που αφορούν την πόλη της Μελβούρνης και περιλαμβάνουν τις εξής κατηγορίες:
- Τι είναι ανοιχτό
- Πόλοι Έλξης
- Μελβούρνη (πόλη και μετρό)
- Μελβούρνη συν (μέσα σε 2 ώρες)
- Περιφερειακός
- Οδοί και Χωριά
- Πάρκα
- Μεταφορά
Από την άλλη, το Melbourne Visitor Both διανέμει φυλλάδια που παρέχουν περιορισμένες πληροφορίες όπως:
- Τι συμβαίνει/γεγονότα
- Λιανική πώληση στην πόλη
- Πόλοι έλξης
- Μελβούρνη (πόλη και μετρό)
Μάλιστα, ο αριθμός των φυλλαδίων που διανέμουν τα δύο κέντρα αυτή την περίοδο είναι πολύ υψηλός. Το MVC διανέμει περίπου 10.000 με 15.000 φυλλάδια κάθε ημέρα ή 5 με 10 για κάθε επισκέπτη. Τα φυλλάδια που μοιράζονται από τα δυο κέντρα πρέπει να είναι συγκεκριμένων προδιαγραφών και σε συγκεκριμένες διαστάσεις.
Οι υπηρεσίες που προσφέρει το Melbourne Visitor Centre είναι :
- Χάρτες
- Πληροφορίες
- Προορισμοί για ψώνια
- Γεγονότα
- Αξιοθέατα
Οι υπηρεσίες που προσφέρει το Melbourne Visitor Both είναι :
- Χάρτες
- Γεγονότα και τι γίνεται στην πόλη
- Δημόσιες μεταφορές και πληροφορίες
- Ίντερνετ και υπηρεσίες email
- Καταλύματα και οργανωμένα ταξίδια και υπηρεσίες κρατήσεων
- Ποιοτικά σουβενίρ και δώρα από την Μελβούρνη
Τα δύο κέντρα διαθέτουν ένα οργανωμένο δίκτυο με πάνω από 300 εθελοντές, παρέχοντας έτσι υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους τουρίστες και σε κάθε ενδιαφερόμενο. Όσον αφορά τους επισκέπτες των δυο κέντρων, προέρχονται κατά 39% από το εξωτερικό κατά 36% από την υπόλοιπη Αυστραλία, κατά 4% από την περιοχή της Βικτόρια και κατά 21% από την περιοχή της Μελβούρνης. Το 29% των επισκεπτών που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των κέντρων έχουν ηλικία μεταξύ 20-29, ενώ το 53% είναι γυναίκες και το 47% είναι άνδρες, ενώ ο κύριος λόγος που οι επισκέπτες έρχονται στην Μελβούρνη είναι 46% για διακοπές, 19% για επίσκεψη σε φίλους -συγγενείς, 7% για δουλείες και 6% για σπουδές. Τέλος, το 52% των επισκεπτών των κέντρων μένει πάνω από τρείς νύχτες στην Μελβούρνη, ενώ η πλειοψηφία των επισκεπτών είναι ανεξάρτητοι ταξιδιώτες που παίρνουν τις πληροφορίες τους από τα κέντρα οι οποίοι επισκέπτονται τα επισκέπτονται τις τρείς πρώτες μέρες παραμονής τους στην Μελβούρνη.
Διαδικτυακοί Τόποι:
Οικονομικοί δείκτες της περιοχής της Μελβούρνης
Ο Χριστόδουλος Κουτσουλιάνος είναι συγγραφέας και αρθρογράφος σε ελληνικά και ξένα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Πρώην διευθυντής της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Καλαμαριάς. Επικοινωνία: http://www.koutsoulianos.gr/ Youtube Facebook Linkedin