Γράφει ο Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης, Ομότιμος Καθηγητής Γενετικής και Γενετικής του Ανθρώπου του ΑΠΘ
Πρόσφατη έρευνα ανακάλυψε αρκετές γενετικές παραλλαγές που συνδέονται με τις μαθηματικές ικανότητες στα παιδιά, με τρία συγκεκριμένα γονίδια να σχετίζονται με τις δεξιότητες αφαίρεσης, χωρικής σύλληψης και διαίρεσης.
Η μαθηματική ικανότητα είναι μέτρια κληρονομήσιμη και είναι ένα σύνθετο χαρακτηριστικό που μπορεί να αξιολογηθεί σε πολλές διαφορετικές μαθηματικές δεξιότητες. Μερικές γενετικές μελέτες έχουν δημοσιευτεί για τη γενική μαθηματική ικανότητα. Ωστόσο, καμία γενετική μελέτη δεν επικεντρώθηκε σε συγκεκριμένες κατηγορίες μαθηματικών ικανοτήτων. Σε μελέτη, ερευνητές πραγματοποίησαν ξεχωριστά μελέτες συσχέτισης σε όλο το γονιδίωμα σε 11 κατηγορίες μαθηματικών ικανοτήτων σε 1146 μαθητές από κινεζικά δημοτικά σχολεία. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν επτά μονονουκλεοτιδικές γενετικές παραλλαγές στο γονιδίωμα που έδειξαν ισχυρή συσχέτιση με τις μαθηματικές και συλλογιστικές δεξιότητες, όπως με την ικανότητα μαθηματικού συλλογισμού, με τη γενική μαθηματική ικανότητα που σχετίζεται με την ικανότητα διαίρεσης.
Πρόσθετες αναλύσεις αποκάλυψαν σημαντικές συσχετίσεις τριών κατηγοριών μαθηματικών ικανοτήτων με τρία γονίδια. Οι παραλλαγές στο γονίδιο LINGO2 σχετίστηκαν με ικανότητα αφαίρεσης, οι παραλλαγές στο γονίδιο OAS1 συσχετίστηκαν με ικανότητα χωρικής σύλληψης και παραλλαγές στο γονίδιο HECTD1 συσχετίστηκαν με την ικανότητα διαίρεσης.
Τα αποτελέσματα της έρευνάς παρέχουν στοιχεία ότι διαφορετικές μαθηματικές ικανότητες μπορεί να έχουν διαφορετική γενετική βάση.
* Liming Zhang, et al. (2023). A genome-wide association study identified new variants associated with mathematical abilities in Chinese children. Genes, Brain & Behavior. DOI: 10.1111/gbb.12843