Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έκανε ένα σημαντικό βήμα την Τρίτη 6 Μαΐου, ανοίγοντας τον δρόμο για την επιτάχυνση της έγκρισης νέων, πιο ευέλικτων στόχων μείωσης εκπομπών CO₂ για αυτοκίνητα και φορτηγά στην ΕΕ. Η πρόταση, που αναμένεται να ψηφιστεί εκ νέου εντός των ημερών, προβλέπει την εφαρμογή μέσου όρου εκπομπών για την περίοδο 2025-2027, αντί της εφαρμογής αυστηρών ορίων μόνο για το 2025.
Η αλλαγή έρχεται ως απάντηση στις έντονες αντιδράσεις των ευρωπαϊκών κατασκευαστών, οι οποίοι προειδοποιούν ότι με τους ισχύοντες στόχους κινδυνεύουν με πρόστιμα που ενδέχεται να φτάσουν ακόμη και τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ. Βασικό εμπόδιο αποτελεί το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν την ταχύτητα ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, χαρακτήρισε τη ρύθμιση ως «ανάσα» για τον ευρωπαϊκό κλάδο, δίνοντας στις εταιρείες περισσότερο χρόνο να προσαρμοστούν χωρίς υπέρμετρα οικονομικά βάρη. Παρόλα αυτά, εκπρόσωποι εταιρειών όπως η Volkswagen επισημαίνουν ότι οι προκλήσεις παραμένουν, ακόμη και με αυτή την παράταση.
Ωστόσο, η τροποποίηση προκαλεί ανησυχία στις οργανώσεις που στηρίζουν την πράσινη κινητικότητα. Η E-Mobility Europe υπογράμμισε ότι η αλλαγή των στόχων ενδέχεται να επιβραδύνει την πρόοδο της Ευρώπης στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και να μειώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για υποδομές φόρτισης – κρίσιμο στοιχείο για την υποστήριξη ενός βιώσιμου μοντέλου μετακινήσεων.
Η συζήτηση αποτυπώνει την ευρύτερη πρόκληση της «πράσινης μετάβασης»: πώς μπορεί η Ευρώπη να επιτύχει φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους χωρίς να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανιών της;
Το τελικό κείμενο της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει ακόμα να εγκριθεί από τα κράτη μέλη για να τεθεί σε ισχύ. Οι εξελίξεις των επόμενων εβδομάδων θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την κατεύθυνση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας – και το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην ήπειρο.