Με βήμα ταχύ στο μονοπάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού προχωρά ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα μας, με τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να προετοιμάζονται ήδη για το… ραντεβού με το μέλλον, με την πολύτιμη όπως αποδεικνύεται συνδρομή των ευκαιριών που παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη.
Κι ενώ παράγοντες της αγοράς έχουν αντιληφθεί από καιρό πως το «αύριο» των σούπερ μάρκετ είναι ήδη εδώ, ήρθε πλέον η ώρα ο κλάδος να περάσει στην επόμενη πίστα. Και αυτό γιατί οι ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται διεθνώς, στη σκιά των αλλεπάλληλων κρίσεων που έπληξαν τα τελευταία χρόνια την ελληνική οικονομία – πανδημική, ενεργειακή και εσχάτως πληθωριστική – κρίνουν πιο επιτακτική από ποτέ τη μετάβαση των ελληνικών σούπερ μάρκετ στην ψηφιακή εποχή. Όσο δε προκύπτουν νέα δεδομένα, τόσο αυξάνονται και οι απαιτήσεις των καταναλωτών από έναν από τους πιο νευραλγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Το νέο προφίλ του καταναλωτή απαιτεί πιο γρήγορα αντανακλαστικά και επιχειρήσεις που είναι ήδη έτοιμες να διαχειριστούν από σήμερα τις προκλήσεις του «αύριο».
Η τεχνητή νοημοσύνη στα ράφια των σούπερ μάρκετ
«Η τεχνητή νοημοσύνη παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες για τον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων», παραδέχθηκε πριν από μερικά 24ωρα ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και επικεφαλής του ομίλου METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, περιγράφοντας μια από τις βασικές προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί η βιομηχανία τροφίμων μέσα στην επόμενη πενταετία.
Μιλώντας από το βήμα του 15ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ, εξήγησε πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ανεβάσει το επίπεδο πληροφόρησης και λήψης αποφάσεων μέσα στα σούπερ μάρκετ. Τα πολύτιμα εργαλεία της, αν αξιοποιηθούν ορθά και αποτελεσματικά, μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση της προϊοντικής ποικιλίας στα καταστήματα, στη βελτίωση των πλάνων που καταρτίζονται για την ταξινόμηση των αγαθών στα ράφια, αλλά και να συνδράμουν στη διαμόρφωση της βέλτιστης τιμολογιακής πολιτικής, με σύμμαχο τον χρόνο.
Κρίσιμη θεωρείται δε η ανάλυση των δεδομένων για το προϊοντικό μείγμα που πωλείται, αλλά και το ύψος των πωλήσεων που συντελείται – λειτουργίες αρκετά περίπλοκες και χρονοβόρες για κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που μπορούν πλέον, με τη συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης, να δρομολογηθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα και στον μικρότερο δυνατό χρόνο, διευκολύνοντας σε μεγάλο βαθμό τους εργαζόμενους στα καταστήματα.
Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη είναι σε θέση, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, να βελτιώσει την οργάνωση του πλαισίου των προσφορών, αλλά και να συμβάλλει στην παρατήρηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών μέσα σε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ. Με τη χρήση δε έξυπνων καμερών, μπορούν συντονισμένα να αποφευχθούν ακόμη και περιπτώσεις πιθανών κλοπών.
Την ίδια στιγμή, με τα σύγχρονα εργαλεία της ΑΙ μπορεί να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού, με τους πελάτες να είναι σε θέση να ενημερώνονται έγκαιρα για πιθανές ελλείψεις προϊόντων στα ράφια, αλλά και να λαμβάνουν επαρκέστερη πληροφόρηση για τα αγαθά που πωλούνται, ακόμη και μέσω εξατομικευμένων πλέον προτάσεων αγορών.
«Σήμερα οι λιανέμποροι πρέπει να είναι τολμηροί», σημείωσε από την πλευρά του, συμμετέχοντας στο ίδιο συνέδριο, ο πρόεδρος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής, κάνοντας ειδική αναφορά στον καταιγισμό των πληροφοριών και δεδομένων που καλούνται να διαχειριστούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
«Πλέον ο κλάδος θα πρέπει να έχει στα χέρια του τα δεδομένα της προηγούμενης ημέρας ώστε να είναι σε θέση ήδη από την επόμενη να λαμβάνει αποφάσεις», σημείωσε, αναφερόμενος στην ταχύτητα που απαιτείται σήμερα για την επεξεργασία της κατάλληλης πληροφορίας. «Παλιά μιλούσαμε για δεδομένα μήνα, ή εβδομάδας. Τώρα πάμε από μέρα σε μέρα», πρόσθεσε, συμπληρώνοντας πως σε επίπεδο προϊόντων, ζήτησης, τιμών, παραγγελιών, πελατών, αλλά και ανάπτυξης νέων ιδεών, η τεχνητή νοημοσύνη είναι απαραίτητη.
Μάλιστα ο κ. Γκεζερλής προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, μιλώντας για «ανοιχτά» δεδομένα. «Ο εκδημοκρατισμός των δεδομένων φέρνει διαφάνεια και ανάπτυξη», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Ακριβή» επένδυση που θέλει προσοχή
Ωστόσο, όπως έσπευσε να προειδοποιήσει ο κ. Παντελιάδης, ο κλάδος της οργανωμένης λιανικής πρέπει να επιδείξει τεράστια προσοχή απέναντι στα διαθέσιμα εργαλεία που δύναται να παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη. Και αυτό γιατί πρόκειται για μια «ακριβή» επένδυση που απαιτεί πολλούς εσωτερικούς πόρους μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο. «Η επιλογή των κατάλληλων συνεργατών σε συνδυασμό με την ιεράρχηση των αναγκών και προτεραιοτήτων είναι κρίσιμη για κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ», τόνισε χαρακτηριστικά.
Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου
:
- “Επαναστατικές Εξελίξεις για την Αντιμετώπιση της ΧΑΠ και του Άσθματος”
- Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Η Βιώσιμη Μετακίνηση του Αύριου
- Περισσότερα από 750 εκατ. ευρώ για την προστασία των δασών
- Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών: Μια Πρωτοβουλία για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Νησιωτικής Ελλάδας
- “Προς μια Πράσινη Μόδα: Προκλήσεις και Ευκαιρίες στη Βιομηχανία Ένδυσης”
- Η Σλοβενία και η Στρατηγική της για τη Βιώσιμη Ενέργεια: Η Επένδυση στον Θερμοηλεκτρικό Σταθμό Sostanj και η Μετάβαση σε Καθαρές Πηγές Ενέργειας
- Φαράγγι Σαμαριάς: «Πράσινο φως» για δύο νέα έργα αναβάθμισης του Εθνικού Δρυμού
- Δημοσιονομική Βελτίωση και Μείωση Χρέους: Βήματα προς μια Βιώσιμη Οικονομική Ανάπτυξη
- Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλειδί για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη”
- Σε τεντωμένο σκοινί η Παγκόσμια Συμφωνία για τα Πλαστικά – Σε επανάληψη το «έργο» της COP29